شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حمله دشت ارچی دست‌کم ۸ کشته و ۴۳ زخمی دارد

هیات دولتی که برای بررسی حمله هوایی در دشت ارچی به قندوز در شمال افغانستان سفر کرده، آمار جدیدی از تلفات این حمله ارائه کرده است.

خداداد هزاره، رئیس این هیات در گفت‌وگو با خلیلی نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی امروز پنجشنبه ۱۶ حمل/فرودین گفته که بررسی‌های اولیه آنها در شهر قندوز در دیدار با مقام‌های محلی و بزرگان و علمای دشت ارچی نشان می‌دهد که دست‌کم در این رویداد هشت نفر کشته و ۴۳ نفر زخمی شدند.

او تاکید دارد که هنوز نمی‌توانند مشخص کنند که چه تعداد از این افراد غیرنظامی و چه تعدادشان اعضای مخالفان مسلح هستند اما تایید کرد که غیرنظامیان در بین قربانیان شامل اند.

او همچنین می‌گوید در جمع زخمیان سه کودک شامل است.

آقای هزاره می‌گوید که علمای دینی را به دشت ارچی فرستادند تا بررسی کنند که چه تعداد کشته و زخمی در محل دارند و اگر شماری از آنها به ولایات همجوار انتقال داده شده باشد، آمار آنها نیز به دست آید.

ولسوالی دشت ارچی، محل رویداد در کنترل گروه طالبان است.

حمله هوایی در دشت ارچی

منابع ارتش روز سیزدهم حمل/فروردین اعلام کردند که تجمعی از فرماندهان گروه طالبان را در دشت ارچی هدف حمله هوایی قرار دادند.

همان روز ادعاهایی از تلفات غیرنظامیان و عدم حضور جنگجویان طالبان در محل منتشر شد. اهالی گفتند که در محل مراسم “دستار بندی طلاب جدید” جریان داشت و قربانیان غیرنظامی هستند.

یک روز بعد، وزارت دفاع افغانستان نشست خبری راه انداخت و با جزئیات عملیات هوایی ارتش در قندوز را تشریح کرد.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع عکس‌ها و ویدئوهای ماهواره‌ای را از محل تجمع جنگجویان طالبان نشان داد و تاکید کرد که هدف حمله شورشیان طالبان بوده و حمله بر اساس گزارش دقیق اطلاعاتی انجام شده است.

سخنگوی وزارت دفاع فهرستی از افراد گروه طالبان را داد و گفت که در این حمله ۱۸ نفر از “افراد مهم این گروه” کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اما این نهاد تلفات غیرنظامی را نیز رد نکرد و مدعی شد که پس از حمله هوایی ارتش، غیرنظامیان در حمله متقابل افراد طالبان کشته و زخمی شده‌اند

ریاست جمهوری افغانستان نیز در مورد این رویداد گفته که طالبان به خاطر “طرح یک برنامه خونین”، افراد خویش را از داخل و خارج کشور در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز دعوت کرده بودند و ارتش بر اساس اطلاعات دقیق تلاش ورزید تا آن را خثنی نماید.

ریاست جمهوری نیز تلفات غیرنظامیان در این رویداد را تایید کرد و هیاتی را برای بررسی این حادثه موظف ساخت.

گروه طالبان با نشر پیامی در صفحه توییتری منسوب به آنان اظهارات سخنگوی وزارت دفاع افغانستان را رد کرد و افزود که افراد این گروه در گردهمایی‌های مردم غیرنظامی شرکت نمی‌کنند.

طالبان گفته که قربانیان این حمله هوایی همه غیرنظامیان بودند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز از احتمال کشته شدن غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و گفته که هیاتی را برای بررسی به محل فرستاده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان