شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکمتیار ادبیات کنایه‌آمیز را کنار بگذارد

جمعیت اسلامی افغانستان در پی پیوستن «گلبدین حکمتیار» به روند صلح، اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: از آن‌جایی که صلح حالت اصلی زندگی بشر و یکی از نیازهای اساسی زندگی اجتماعی می‌باشد، تأمین صلح یکی از اهداف اصلی جمعیت اسلامی بوده و همواره بر آن تأکید دارد.

جمعیت اسلامی افغانستان که طی نزدیک به ۶۰ سال از عمر خود، بانی مبارزه با استبداد، پیش قراول جهاد علیه کمونیسم و رهبری کننده مقاومت ملی بر ضد تروریسم بوده و قهرمان ملی افغانستان «شهید احمدشاه مسعود» و ده‌ها هزار مجاهد و فرمانده پاک طینت را تقدیم افغانستان کرده است، در دوره نوین نیز از طلایه داران داعیه صلح عادلانه و مشارکت سیاسی بوده و در این راه رهبر جهاد و مقاومت «برهان الدین ربانی» که لقب پر افتخار «شهید صلح» را کسب کرده را نیز به عنوان قربانی تقدیم کرده است.

جمعیت اسلامی افغانستان از موفقیت روند گفت‌وگوهای صلح حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار، استقبال کرده و از دیگر مخالفان مسلح می‌خواهد که با الهام از این تجربه، از کشتار مردم و ویرانی کشور دست کشیده و با قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی و دست کشیدن از ارتکاب اعمال جنایتکارانه، تعهد خود را به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی افغانستان که در نتیجه قربانی‌های بی‌شمار مردم ما بدست آمده است، اعلام دارند.

ادبیات فضای سیاسی کنونی با ادبیات دوره جنگ‌های تحمیلی تفاوت بنیادین دارد و جمعیت اسلامی در این فضای جدید زندگی می‌کند. از حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» نیز می‌خواهد تا از کاربرد ادبیات کنایه آمیز به جمعیت اسلامی و مقاومت ملی که مخالف روح جمعی فضای سیاسی افغانستان است، فاصله گرفته بگیرد.

این بیانیه می‌افزاید: جمعیت اسلامی همچنین از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که در کنار پیشبرد پروسه صلح، خلع سلاح همه گروه‌هایی را که به این روند می‌پیوندند، به گونه جدی در نظر داشته باشد.

به باور ما، اگر پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان، خودخواهی‌ها و تن دادن به خواست بیگانگان سبب جنگ تحمیلی نمی‌شد، شاهد لانه‌گیری تروریسم و ویرانی بیشتر افغانستان نمی‌بودیم و ده‌ها هزار انسان این سرزمین، از جمله شخصیت‌ها و رهبران نامدار احزاب و اقوام مختلف و هزاران تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به شهادت نمی‌رسیدند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مخالفان مسلح افغانستان اگر غیر از کشتار و ویرانی برنامه دیگری دارند، باید آن را از مجرای مسالمت آمیز دنبال کنند.

اگر این گروه‌ها با نادیده گرفتن داعیه و فراخوان صلح خواهی مردم افغانستان برای پایان دادن به خشونت و ویرانگری، همچنان با لجاجت و به نیابت از دیگران به کشتار مردم و ویرانی کشور خود ادامه دهند، باید بدانند که مردم آنها را به عنوان جنگجوی دشمن پنداشته و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز مکلف به سرکوب آنها می‌باشند.

جمعیت اسلامی افغانستان خود را مکلف به پاسداری و حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای یک و نیم دهه اخیر مردم افغانستان مثل آزادی بیان، حقوق زنان و دیگر ارزش‌های حقوق بشری یک جامعه کثرت‌گرا می‌داند و با تجربه مشارکت در اقتدار سیاسی و تقسیم قدرت با دیگران و با تجربه نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت در تاریخ معاصر افغانستان، بر مردمی سازی قدرت تأکید دارد.

جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که با توجه به واقعیت‌ها و ساختار اجتماعی افغانستان، با توزیع افقی قدرت و مشارکت همگانی، ثبات و توسعه پایدار عینیت می‌یابد و به همین دلیل نظام پارلمانی را یگانه راه حل برای جلوگیری استبداد و انحصارگرایی می‌داند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان