شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکمتیار: مردم افغانستان باید در تصمیم‌گیری‌های ملی شریک باشند

 «گلبدین حکمتیار» رئیس حزب اسلامی افغانستان در یک سخنرانی‌ مجازی برای هوادارانش در خارج این کشور گفت: مردم افغانستان باید در تصمیم‌گیری‌ها در مورد مسائل بزرگ ملی، همچون نوع نظام سیاسی، تمامیت ارضی، سیاست داخلی و خارجی سهیم باشند.

حکمتیار در این اظهارات که از طریق «بریا تی‌وی»، که مربوط به اوست منتشر شد، گفت: این حق مسلم مردم افغانستان است که نوع نظام سیاسی‌شان را انتخاب کنند. خدا و دین این حق را به آنها داده است و هیچکس نمی‌تواند این حق را از آنها سلب کند. اسلام به هیچکسی حق نداده حقوقی را که خداوند برای مردم داده، سلب کند.

رئیس حزب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از ممنوعیت آموزش دختران انتقاد کرد و گفت فراگیری علم، آن هم بدون استثنا، بر مرد و زن واجب است.

وی اظهار داشت: علم مانند نماز بر مرد و زن واجب است که باید بیاموزند. اگر کسی در این فرق قائل می‌شود، یقیناً اشتباه می‌کند. این تفکیک نظر شخصی او است و توجیه عقلی و دینی ندارد.

حکمتیار این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که اواسط دی ماه نیز از طالبان خواسته بود تا وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تحصیلات عالی را به حزب او بسپارد.

رئیس حزب اسلامی گفته بود: تمام حکومت از امارت اسلامی باشد؛ اما وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تحصیلات عالی را به ما واگذار کند. ما مسئولیت این دو وزارتخانه را می‌پذیریم و باور داریم از این دو وزارتخانه نهادهای فعال می‌سازیم تا هم مردم و هم دنیا راضی باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان