شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکومت افغانستان: در قبال رهایی زندانیان طالب مکلفیت و توافق نداریم

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که اگر طالبان یک هزار زندانی نیروهای امنیتی را که آن گروه ادعا کرده در اسارت دارد، رها نکند، زندانیان طالبان نیز رها نخواهند شد.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا به خبرنگاران گفت که طالبان به گونۀ عمدی می‌خواهند که پروسۀ تبادلۀ زندانیان میان آن گروه و حکومت را به تاخیر مواجه کرده و روند صلح را با شکست روبرو سازند.

آقای فیصل تاکید کرد: “تا زمانی که طالبان تمام زندانیان ما را رها نکنند. ما مجبور نیستیم که با وجود این همه خشونت زندانیان طالبان را رها کنیم. در این ارتباط نه ما توافقی داریم و نه هم مکلفیت داریم”.

پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود که حکومت تا حال ۱۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است و آن گروه تا اکنون ۱۷۱ زندانی را رها کرده اند که از آن‌ جمله فقط ۱۰۵ نفر شان از نیروهای امنیتی افغان بوده اند.

این اظهارات در حالی است که افغانستان در سه روز گذشته شاهد حملات خونین بوده است؛ هرچند طالبان مسوولیت حملات خونین روز سه شنبه کابل و ننگرهار را نپذیرفته است.

اما این گروه، مسوولیت حملۀ انتحاری امروز را در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا قبول کرده است که حد اقل پنج غیرنظامی در آن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان نکات اساسی توافقنامۀ امریکا – طالبان است.

رییس جمهور افغانستان در ۲۰ حوت ۱۳۹۸ خورشیدی به منظور پیشرفت در روند صلح و مبارزه با کروناویروس، فرمان رهایی زندانیان طالبان را صادر کرد.

بر اساس این فرمان قرار است که در مرحلۀ اول ۱۵۰۰ طالب زندانی از محابس حکومت افغانستان آزاد شوند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان