شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکومت افغانستان به اظهارات خلیلزاد واکنش نشان داد

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا می‌گوید که انکار کردن طالبان در دست داشتن حمله‌های اخیر در كابل و ننگرهار برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که حملۀ مهاجمان بر شفاخانۀ ۱۰۰ بستر دشت برچی در غرب کابل نیاز به تحقیق بیشتر دارد و “به اين زودی وعجله نمی‌توان گروه طالبان را از دست داشتن درحمله های خونین برائت داد.”

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحه افغانستان پیش از این گفته بود که بر اساس ارزیابی‌های امریکا حملات اخیر مرگبار در کابل و ننگرهار کار گروه داعش بوده است.

آقای خلیلزاد روز جمعه ۱۵ می (۲۶ ثور) در رشته‌ پیام‌های در صفحۀ تویترش نگاشته است که داعش که مخالف یک توافقنامۀ صلح میان حکومت افغانستان و طالبان است با سازمان‌دهی چنین حملات تلاش دارد مانند عراق و سوریه، جنگ‌های فرقه‌ای را در افغانستان دامن بزند.

در این حملات که تا اکنون هیچ گروهی مسوولیت آن را نگرفته، به شمول نوزادان و مادران کم از کم ۴۴ تن کشته و حدود ۹۰ تن دیگر زخمی شدند.

آقای خلیلزاد گفته است بهانه جویی‌های بیشتر در راستای به تاخیر انداختن صلح در افغانستان جای ندارد و “افغان‌ها و جهان سزاور بهتر از این اند”.

اما آقای صدیقی گفته است: “طالبان با فراهم‌سازی بستر مطمین برای انجام فعالیت‌های دهشت افگنانه به ساير گروهای تروريستی نمی‌توانند از جنایت‌های اخیر در کابل و ساير ولايات كشور شانه خالی کنند. این گروه به گونه‌های مختلف در عقب اکثریت حمله‌ها و خشونت‌ها در کشور قرار داشته و به آسانی نمی‌شود این گروه را تبرئه کرد.”

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان طالبان جنگ را انتخاب کرده و نظامیان افغان برای حفاظت از جان مردم در برابر این گروه خواهد ایستاد.

او همچنان افزود: “دولت افغانستان هیچ وقت از پروسهٔ صلح عقب نشینی نکرده، بل برای برقراری یک صلح پایدار و باعزت در کشور متعهد بوده و گام‌های اساسی را نيز برداشته است. نیت حکومت صلح است و هیچ کسی بر این نیت شک نکند”.

پس از حملات اخیر در کابل و ننگرهار، رییس جمهور افغانستان به نیروهای این کشور دستور داد تا از حالت دفاعی بر آمده و وارد حالت تهاجمی شوند.

پیش از این، وزارت خارجه ایالات متحده از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته بود تا مسوولین حملات اخیر در افغانستان را به عدالت بکشانند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان