شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حکومت باید در مورد انتخابات با احزاب سیاسی وارد گفتگو شود

دیدبان شفافیت و انتخابات افغانستان با اشاره به نگرانی احزاب سیاسی از وضعیت کنونی روند انتخابات می‌گوید که حکومت باید با احزاب سیاسی وارد گفتگو شود.

شماری از احزاب بزرگ سیاسی کشور روز گذشته در نشستی روند ثبت نام فعلی رای دهندگان را “ناقص، فسادزا، زمینه ساز تقلب و بحران آفرین” عنوان کردند.

این احزاب سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات شفاف، بدون تقلب و قابل قبول همه، خواهان باطل شدن روند کنونی و ثبت نام مجدد رای دهندگان با استفاده از تکنولوژی بایومتریک شدند.این احزاب سیاسی همچنان خواهان تغییر نظام انتخاباتی کشور شدند.

این رهبران احزاب سیاسی تاکید کردند در صورتی که حکومت، کمیسیون مستقل انتخابات و جامعه جهانی به این خواست‌‌های قانونی آنان پاسخ مثبت ندهد از همه امکانات برای جلوگیری از اجرای آن که به صورت قطعی برای افغانستان بحران افرین است، استفاده خواهند کرد.

در همین حال حبیب الله شینواری مسوول دیدبان شفافیت و انتخابات افغانستان ( ایتوا) امروز یک‌شنبه (۲۱ سرطان) به

گفت: “خواست احزاب سیاسی مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی بسیار خوب و دقیق برای ملت افغانستان می‌باشد اما حالا زمان آن گذشته و باید بر روی گزینه‌های دیگر تمرکز شود”.

مسوول دیدبان شفافیت و انتخابات افغانستان مذاکره حکومت با احزاب سیاسی را یکی از راهکارهای موثر برای برگزاری انتخاباتی عادلانه و همه شمول عنوان کرد و از حکومت خواست که از دخالت در انتخابات دست بکشد و برای بیرون رفت از وضعیت نابسامان کنونی و نیز برای جلوگیری از به بحران رفتن روند انتخابات به خواست مردم و احزاب سیاسی جواب مثبت بدهد.

حبیب الله شینواری همچنان از حکومت خواست که زمینه نظارت احزاب از کارکرد هر دو کمیسیون انتخاباتی و حکومت را فراهم نماید.

به باور وی حکومت در صورتی که از تک‌روی های انتخاباتی دست برندارد، احزاب سیاسی به عنوان یکی از شرکای اصلی انتخابات باید به هر نحو مسالمت آمیز و قانونی بر حکومت فشار وارد کنند که برای مذاکره و اجماع سیاسی با آنان وارد بحث و گفتگو شود و انتخابات همه شمول گردد.

آقای شینواری افزود که ملت افغانستان باید این انتخابات را به پیروزی برسانند و این راه‌حلی است که افغانستان را به سمت آبادانی خواهد برد.

وی بیان داشت که ملت برای این انتخابات قربانی داده و پول های هنگفتی نیز برای آن به مصرف رسیده است اما در صورتی که جلو تقلب های انتخاباتی گرفته نشود و یا اینکه انتخابات از سوی مردم و احزاب سیاسی با تحریم مواجه شود آینده کشور رو به بحران و مشکلات متعددی قدم خواهد گذاشت.

اما محمداشرف غنی رییس جمهور، امروز در یک نشست خبری در کابل در واکنش به درخواست ابطال روند ثبت نام رای دهندگان از سوی احزاب سیاسی گفت که این احزاب فرا روی انتخابات سنگ اندازی کرده و به بحران دامن می‌زنند.

حمید پارسا-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان