شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خیز عربستان برای ترویج وهابیت در بین جوانان تاجیک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «خورشید امام‌نظراف» کارشناس تاجیک در مطلبی تحت عنوان «عربستان سعودی در بین جوانان تاجیکستان نفوذ می‌کند» «ریاض» را به گسترش نفوذ و ایده‌های وهابیت و سلفی گری در میان جوانان تاجیک متهم کرد.

در این مطلب آمده است: در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی در رسانه‌های سعودی و تاجیکستان اخباری در خصوص مرحله پایانی ساخت موسسه آموزشی برای کمیته حالت‌های اضطراری تاجیک‌ها، منتشر شد.

سرمایه گذاری پروژه مذکور را مرکز کمک‌ها و عملیات بشردوستانه به نام «شاه سلمان» بر عهده داشت.

در نگاه اول در این اخبار چیز غیر معمولی نیست زیرا ۲ کشور مدت‌ها است که روابط دیپلماتیک برقرار و پروژه‌های مشترک را توسعه می‌دهند.

اما با توجه بیشتر به وظایفی که این مرکز در آینده انجام خواهد داد اهداف سعودی‌ها از اجرای این برنامه‌ها روشن تر می‌شود.

فعالیت اصلی این مرکز آموزشی، اجرای برنامه‌ها در زمینه مدیریت اضطراری، آموزش نجات و مسائل مربوط به تدارکات است، با این حال، در میان وظایف این مرکز یک نکته نیز وجود دارد که به اجرای برنامه‌های توسعه جوانان تاجیک مرتبط است.

مبلغ تخصیص داده شده برای اجرای این پروژه یک میلیون و ۶۳۴ هزار دلار را در بر می‌گیرد.

در همین حال، ۲ ماه قبل صندوق توسعه سعودی ۳۵ میلیون دلار برای سرمایه گذاری پروژه ساخت مدارس در قلمرو تاجیکستان ارائه کرد که سرمایه مذکور برای آماده سازی پایگاه‌های مادی و علمی و همچنین ساخت مدارس متوسط در ۳۰ منطقه هزینه می‌شوند.

باید به این نکته فکر کرد که چرا یک کشور عربی مانند عربستان سعودی پروژه‌هایی را در تاجیکستان اجرا می‌کند که به طور مستقیم و غیر مستقیم به جوانان این کشور مرتبط است.

نخست، نباید فراموش کرد که ریاض به طور موثر با استفاده از سردی روابط میان ایران و تاجیکستان تصمیم گرفته نفوذ خود در اذهان جوانان تاجیک را گسترش دهد.

ثانیا، در دوران نخستین و دومین کمپین شوروی در افغانستان شاهزاده‌های سعودی به طور فعال مشغول ساخت موسسات آموزشی مذهبی در این کشور و پاکستان بودند و با توجه به مقدار کم موسسات آموزشی دولتی به ویژه در مناطق روستایی این مدارس تعداد زیادی از جوانان افغان و پاکستانی را به خود جذب کردند.

بعدها این مدارس به مراکز آماده سازی فعال نیروی مقاومت اسلامی که در آن جنگ علیه کافران ارتقاء یافته بود، تبدیل شد و فارغ التحصیلان این موسسات آموزشی بعدا به نیروهای اصلی طالبان و القاعده تبدیل شدند.

سعودی یکی از مراکز گسترش سلفی گری و افراط‌گرایی در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی می‌باشد.

علاوه بر این طبق اطلاعات سرویس‌های ویژه هند تنها از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی عربستان سعودی حدود ۲۵ هزار نفر را برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی اعزام و همچنین ۲۵۰ میلیون دلار برای ساخت مساجد و موسسات آموزشی تخصیص داده است.

به نظر کارشناسان تمام این مبلغان اعزامی مشغول القای ایده‌های افراطی از جمله وهابیت و سلفی گری در کشورهای شرقی و آسیایی می‌باشند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان