شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: دوران مشروعیت دینی طالبان به سرآمده است/ با قاطعیت پای حقوق مردم افغانستان می‌ایستم/ آتش‌بس تجربه ارزشمندی بود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» در مصاحبه با رادیو آزادی در خصوص پیشرفت‌های اخیر صلح، نقش کشورهای منطقه، فعالیت‌های داعش، بازداشت‌های اخیر فرماندهان و انتخابات افغانستان سخنانی را مطرح کرد.

غنی در پاسخ به اینکه در صورت عدم شرکت طالبان در روند صلح گفت: در ابتدا باید گفت که امروزه چه کسی از جانب طالبان سخن می‌گوید؟ این یک سوال مهم است. امروز طرف حساب طالبان نه فقط دولت و نیروزهای امنیتی افغانستان بلکه تمام مردم این کشور و علمای افغانستان، منطقه و جهان هستند.

وی افزود: مردم و علمای افغانستان تشدید جنگ را نمی‌خواهند و به دنبال یک صلح واقعی هستند. دیگر دوران اینکه طالبان خود را دارای مشروعیت دینی بدانند، تمام شده است و این اگر از سوی طالبان ادامه پیدا کند، به عنوان یک حرکت ضد ملی محسوب می‌شود.

غنی خاطرنشان کرد: طالب مخاطب ما، طالب دارای فکر است و تجربه ثابت کرد که آنها آرزو دارند با هموطنان خود در یکجا زندگی کنند.

رئیس‌جمهور افغانستان در خصوص مشکلات و موانع موجود بر سر راه ایجاد اجماع ملی و برقراری صلح در افغانستان گفت: امروزه تمامی نگرانی‌ها در خصوص ایجاد صلح در کشور بررسی شده و جلسات متعدی در ولایات مختلف گذاشته شد.

وی افزود: برقراری صلح در افغانستان و ایجاد اجماع ملی به مشورت طولانی‌مدت نیاز دارد و من به مردم افغانستان می‌گویم که پروسه صلح در دولت وحدت ملی همانند پروسه صلح دکتر نجیب نیست.

غنی خاطرنشان کرد: در زمینه اجماع منطقه‌ای، اجماع جهانی و اجماع ملی تاکنون اقدامات عجولانه‌ای صورت نگرفته و همواره با تدابیر همراه بوده است. آتش‌بس برای ما تجربه خوبی بود و نتایج بسیاری را در بر داشت. 

وی تاکید کرد: نیروهای امنیتی افغانستان همواره تمامی حساسیت‌ها و نگرانی‌ها را در زمینه صلح درک کرده و آنها را جدی می‌گیرند. من فکر می‌کنم با تدبیر و مشورت طولانی مدت و حرکت متعادل می‌توان نگرانی‌ها را در این زمینه از میان برد. 

غنی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازداشت‌های اخیر برخی از فرماندهان محلی و غیرمسئول، نیز گفت: اول باید بگویم که تمامی فرمان‌ها در این خصوص تنها به خواست شخص رئیس‌جمهور نبوده و من به میل شخصی خودم هیچگاه کسی را از سمت خود برکنار نکرده‌ام.

وی افزود: هیات‌های متعدد و تحقیقات فراوانی که صورت گرفت و مردم عام که صاحبان اصلی این کشور هستند، این افراد را برکنار کرده‌اند. آیا برنامه اتخاباتی من چیز دیگری بود؟ من همیشه از حقوق مردم دفاع کرده‌ام. این طبیعی است که در داخل نظام اختلافات نظر فراوانی وجود دارد اما نکته این است که همه در داخل یک کشور و نظام هستیم  این وظیفه رئیس‌جمهور افغانستان است که خواسته ملت خود را با قاطعیت و جرات عملی کند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان