شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دانشجویان افغان در شهر ووهان چین: با کمبود مواد غذایی روبرو هستیم

مشعل جمالزی، یکی از دانشجویان افغانستان در شهر ووهان کشور چین می‌گوید که ۵۵ دانشجوی افغانستان و حدود پنج خانواده در این شهر گیرمانده و با کمبود مواد غذایی روبرو هستند. وزارت خارجه افغانستان برای کمک به آنان جلسه اضطرای برگزار کرد.

این دانشجوی افغان به بی‌بی‌سی گفت که شماری از دانشجویان به دلیل بسته بودن فروشگاه‌ها، حدود دو روز را بدون غذا سپری کرده‌اند.

در خبرنامه وزارت خارجه آمده که محمد هارون چخانسوری، سرپرست وزارخارجه افغانستان با برگزاری جلسه اضطراری، دستور کمک عاجل به شهروندان و دانشجویان افغان مقیم شهر ووهان را داده است.

وزارت خارجه شمار دانشجویان و اتباع افغانستان در شهر ووهان را ۶۲ نفر اعلام کرده است. آقای چخانسوری خواستار انتقال افراد گیرمانده از طریق هوا و زمین بعد از رفع قرنطین شهر ووهان شده و به سفارت افغانستان در پکن دستور داده که تا زمانیکه قرنطین در این شهر ادامه دارد، از تمامی امکاناتش استفاده کرده و به دانشجویان کمک عاجل فراهم نماید.

قبلا جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین گفته بود که حدود ۴۰ دانشجوی افغان در شهر ووهان هستند که سفارت افغانستان با آنان در تماس است.

شهر ووهان کشور چین، منبع شیوع ویروس جدید از نوع کرونا است و اکنون تمام شهر و فروشگاه‌های مواد غذایی به گفته دانشجویان افغان تعطیل است.

ویروس کرونا حدود دو هزار نفر را در چین آلوده کرده و باعث مرگ حداقل ۵۶ نفر شده است.

در حال حاضر، دولت چین محدودیت‌های شدیدی را بر رفت و آمد و حضور در مراکز اجتماعی در چند شهر استان/ولایت هوبئی چین به اجرا گذاشته تا از انتقال بیماری به نقاط دیگر جلوگیری به عمل آورد. شهر ووهان نیز در هوبئی قرار دارد.

این دانشجوی افغان می‌گوید که در محل زندگی آنان تمام فروشگاه‌ها بسته و فقط یک فروشگاه وجود دارد که آنهم در شبانه روز ساعت‌های محدود باز می‌شود و مواد غذایی آن فورا تمام و خیلی از مشتریان دست خالی بر می‌گردند.

او می‌گوید که دانشجویان افغان مدت یک هفته است، حق خروج از خوابگاه را ندارند.

به گفته این دانشجوی افغان تاکنون سفارت افغانستان در چین نیز به آنان وعده همکاری نداده است. او مدعی شد که سفارت افغانستان در جواب تماس آنان گفته که “از دست ما کاری ساخته نیست.”

آقای جمالزی گفت که سایر کشورها دانشجویانش را از این شهر خارج کرده ولی سفارت افغانستان به آنان وعده داده که جلسه می‌گیرند و بعد خبر می‌دهند، اما تاکنون از سفارت خبری نیست،حتی کسی تماس آنان را جواب نمی‌دهد.

او می‌گوید که با ادامه این وضعیت اگر ویروس کرونا دانشجویان افغانستان را نکشد، وضعیت بد روحی و کمبود مواد غذایی می‌تواند باعث مرگ آنان شود.

جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین در صفحه فیسبوک خود نوشته که کشور چین مسئولیت مبارزه با این بیماری را به عهده دارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد. ولی با وجود آن هم اگر دانشجویان به کمک سفارت افغانستان نیاز داشتند، با آن تماس بگیرند.

آقای قایم افزوده که سفارت با دانشجویان افغانستان و وزارت خارجه چین در تماس است و موضوع را از نزدیک تعقیب دارد، در صورتیکه اجازه خروج داده شود، سفارت به صورت فوری اقدام خواهد کرد.

تدابیر در کابل

وزارت بهداشت و اداره هوانوردی افغانستان اعلام کرده‌اند که تدابیر لازم را برای پیشگیری از انتقال این ویروس به افغانستان در نظر گرفته است.

براساس تصمیم دولت افغانستان تیم‌های بهداشت در فرودگاه کابل مستقر خواهند شد تا موارد مشکوک را زیر نظر داشته باشند و همچنین اطلاعات لازم را به مسافران افغان که به شهر ارومچی چین یا برعکس پرواز دارند، ارائه کنند.

وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی با همکاری هم برای شناسایی و درمان افراد آلوده اقدام خواهند کرد.

اداره هوانوردی غیر نظامی افغانستان نیز از تمام شهروندان افغان که قصد سفر به شهرهای آلوده جهان به این ویروس را دارند، خواسته توصیه‌های کارمندان بهداشت را جدی بگیرند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان