شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در جریان اعدام یکی از عاملان ترور برهان‌الدین ربانی قرار نداشتیم

شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان به‌رهبری صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه در اعلامیه‌یی می‌گوید که در رابطه به اجرای حکم اعدام یکی از عاملان ترور صلاح‌الدین ربانی، رهبر پیشین این حزب و رییس شورای عالی صلح، حزب جمعیت و خانواده‌ی ربانی در جریان گذاشته نشده است.
حکومت روز گذشته حکم اعدام شش تن از مرتکبان جرایم سنگین و جنایات علیه افراد ملکی را اجرا کرد که از میان این شش تن یکی از عاملان ترور برهان‌الدین ربانی نیز اعدام شد.
حزب جمعیت گفته که از «طریق رسانه‌های جمعی» باخبر شده است که حکم اعدام یکی از عاملان ترور برهان‌الدین ربانی از سوی حکومت اجرا شده است.
در اعلامیه‌ی حزب جمعیت آمده است: «تاجایی که به ما اطّلاع داده شده است، حمیدالله‌نام، عامل انتقال فرد انتحاری، از ولایت قندهار به کابل بود و به یقین رازهای زیادی از این حادثه‌ی المناک را با خود داشت. فرد انتحاری که به‌وسیله‌ی حمیدالله نام به کابل انتقال داده شده بود، چند روز را در یکی از مهمانخانه‌های حکومت سپری کرد و در نهایت به منزل استاد شهید انتقال داده شد» و سبب شهادت آقای ربانی گردید.
اعلامیه افزود که هرکدام از این مراحل، «تحقیقات همه‌جانبه را لازم داشت و دارد.»
حزب جمعیت تأکید کرده است که برای شناسایی عوامل «پیدا و پنهانِ این قضیه و روشن‌شدن هرچه بیشتر موضوع ترور» آقای ربانی تحقیقات گسترده‌‌تر و به‌صورت شفاف صورت گیرد.
همچنان این حزب تأکید دارد که باید عاملان «ترورهای زنجیره‌‌ای که شخصیت‌هایی این حزب را طی ۱۵ سال اخیر به شهادت رسانیدند» شناسایی و تمام ابعاد قضایای «ترورهای زنجیره‌‌ای» برای مردم افغانستان روشن شود.
در اعلامیه آمده است: «ما پیوسته تأکید کرده‌ایم که قضایای ترورهای زنجیره‌‌ای به‌صورت جدی پیگیری شوند؛ اما متأسفانه تاحالا در این زمینه، اقدامی‌ که بتواند قناعت مردم را فراهم آورد، انجام نشده‌است.»
به باور این حزب اگر در سال‌های گذشته در زمینه‌ی شناسایی عوامل این رویدادها اقدام می‌شد جلو بسیاری از جنایت‌های دیگر گرفته می‌شد.
این حزب تذکر داده است که «مبهم باقی ماندن این قضایا و عدم معرفی عاملان آن، زمینه‌ی جنایات بیشتر را برای دشمنان افغانستان فراهم می کند.»
برهان‌الدین ربانی، رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان و رییس شورای عالی صلح افغانستان در ۲۹ سنبله‌ی سال ۱۳۹۰ در خانه‌اش از سوی یک عضو گروه طالبان ترور شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان