شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در روز اول جرگه مشورتی صلح چه گذشت؟

جرگه مشورتی صلح با حضور ۳۲۰۰ اشتراک کننده و ۳۰۰ مهمان داخلی و خارجی، امروز دوشنبه (۹ ثور) با حواشی زیادی در کابل افتتاح شد.

این جرگه با سخنان مقدماتی محمداشرف غنی رییس جمهور افتتاح شد و پس از آن عبدالرب رسول سیاف به پیشنهاد آقای غنی و تایید اعضای جرگه، به عنوان رییس جرگه برگزیده شد.

اما به دلیل اختلاف نظر بین اشتراک کنندگان، انتخاب معاونین و هیات اداری این جرگه جنجالی شد و  به فردا موکل گردید.

غیابت چهره‌های مطرح سیاسی

جرگه مشورتی صلح در حالی افتتاح شد که اکثریت مطلق چهره‌های مطرح سیاسی از جمله حامد کرزی، عطامحمد نور، داکتر عبدالله عبدالله، حنیف اتمر، یونس قانونی، محمد محقق، کریم خلیلی، گلبدین حکمتیار، دهها چهره و حزب مطرح سیاسی و نیز اغلب نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری غایب بودند.

آقای غنی با اشاره این مساله گفت، قشر سیاسی در حال تحول است و اعضای جرگه را قشر جدید سیاسی در کشور خواند.

او گفت: نمی‌خواهد در انحصار ۱۵ نفری که در شعاع ۶ کیلومتری ارگ هستند، باشد و به صدای مردم لبیک نگوید.

استاد سیاف نیز با اشاره به این مساله گفت، کسانی که جرگه را تحریم کرده‌اند نیز طرفدار صلح اند، ولی در شیوه و اصول رسیدن به صلح دیدگاه متفاوت دارند.

آقای سیاف مشخصاً از عبدالله عبدالله رییس اجرایی، انورالحق احدی و آقای خلیلی نام گرفت و گفت که ارکان حزب جمعیت با صلح مخالف نیستند و ابراز امیدواری کرد که در نشست اختتامیه جرگه صلح اشتراک کنند.

ویدیویی که اشک اشتراک کنندگان جرگه را جاری کرد

در آغاز جرگه ویدیوی کوتاهی که ادامه جنگ و تطبیق پروژه‌های انکشافی و دستاوردها مختلف مردم افغانستان را در کنار رویدادهای تروریستی به تصویر کشیده بود، منتشر شد.

این ویدیو به حدی احساسات اشتراک کنندگان جرگه را برانگیخته بود که بسیاری آنان نمی‌توانستند اشک خود را کنترل و یا پاک کنند.

 در اخیر این ویدیو چشمان سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری از بس که اشک ریخته بود سرخ شده بود.

اعتراض به غنی و برخورد محافظان ارگ

در جریان سخنرانی افتتاحیه آقای غنی شخصی از میان اعضای جرگه برخاست و صدای اعتراضش را نسبت به سخنان آقای غنی بلند کرد.

اما محافظان رییس جمهور به سرعت به سمت او شتافتند و او را از صحن تالار لویه جرگه بیرون کردند که سرنوشت وی مشخص نشد. یک خانم دیگر نیز هنگام اعتراض به سخنان آقای سیاف از صحن تالار لویه جرگه بیرون کشیده شده است.

آقای غنی خطاب به این معترض گفت که او در جریان کار کمیته‌ها فرصت خواهد داشت، هر صحبتی که دارد مطرح کند و اینجا جایش نیست. اما آقای سیاف در سخنانش، رییس جمهور را به بردباری دعوت کرد و با ذکر چنین اتفاقی در یکی از سخنرانی‌های معاویه (اولین خلیفه اموی در صدر اسلام) گفت که تصمیم “ناسزا” در مورد معترضان نگیرد.

گفتنی است که محافظان رییس جمهور غنی پیش از این نیز سابقه خشونت با معترضان در محافل رسمی را دارند.

جنجالی شدن تصویر پس زمینه تلویزیون ملی

تصویر پس زمینه تلویزیون ملی که در تالار لویه جرگه نیز به نمایش گذاشته شد، با انتقادهای زیادی از جمله در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

در این تصویر زنان با چادری سیاه و سبز در سمت چپ آقای غنی و حامدکرزی، عباس استانکزی رییس تیم مذاکره کننده طالبان و یک عضو دیگر تیم مذاکره کننده این گروه، در سمت راست آقای غنی ترتیب شده است.

این تصویر نمایانگر زن ستیزی خوانده شد.

مشتاقان صلح

اشتراک برخی اعضای جرگه از کشورهای اروپایی و امریکایی از مشتاقان صلح و شرکت در لویه جرگه خوانده می‌شوند.

عمر داودزی گفت که برعلاوه اشتراک نمایندگان مهاجرین از ایران و پاکستان، افغانهای سرشناس از گوشه و کنار اروپا و امریکا از هزینه شخصی خود به این جرگه آمده‌اند.

آقای داودزی از سپین‌تنی و قاری عیسی به عنوان کسانی که از اروپا و امریکا در این جرگه شرکت کرده‌اند نام گرفت.

عبدالله امینی-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان