شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دستور رییس‌جمهور غنی به والی‌ها به دنبال آتش‌بس در سطوح محلی باشید

اطلاعات روز: برخی از مقام‌های ولایتی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که رییس‌جمهور غنی در یک ویدیوکنفرانس به همه والی‌ها دستور داده از ظرفیت‌های محلی برای استقرار صلح و ادامه آتش‌بس استفاده کنند.

رییس‌جمهور غنی روز دوشنبه، ۲۸ جوزا با والی‌ها، فرماندهان قول اردوهای ارتش و فرماندهان زون‌ها و فرماندهان پولیس ولایت‌های از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرد.

گفته می‌شود رییس‌جمهوری در این نشست از مقام‌های محلی خواسته با استفاده از تجارب آتش‌بس سه روزه دو طرفه در مناطق تحت کنترل‌شان برای پایان دادن به جنگ، آماده برقراری آتش‌بس در سطح محلی باشند.

به نقل از وب‌سایت بی‌بی‌سی رحمت‌الله یارمل، معاون والی زابل گفته روز پنج‌شنبه شماری از افراد پایین‌رتبه گروه طالبان در تظاهراتی همراه با مردم محلی شرکت کردند و خواهان آتش‌بس دایمی در افغانستان شدند.

به گفته‌ی او، در تظاهراتی که در ولسوالی شینکی ولایت زابل توسط مردم محلی برگزار شده بود، با توجه به اینکه افراد طالبان در این مناطق حضور دارند، افراد سطح پایین گروه طالبان در این تظاهرات شرکت داشتند اما حضور افراد ارشد طالبان در این تظاهرات گزارش نشده ‌است.

«تلاش برای ایجاد منطقه‌یی امن برای دولت و طالبان جریان دارد»

همزمان والی ولایت پکتیا به بی‌بی‌سی گفته که تلاش‌های جریان دارد تا این ولایت به‌عنوان یک منطقه امن و محلی برای گفت‌وگوهای صلح میان گروه طالبان و حکومت افغانستان اعلام شود.

شمیم کتوازی افزوده که در بخش جنوب‌شرق افغانستان این صحبت‌ها از طریق بزرگان اقوام با افراد طالبان ادامه دارد. به گفته‌ی او، این بزرگان محلی بر دولت و مخالفان مسلح فشار آورده تا هر دو طرف شرایط خود را بیان کنند.

به گفته‌ی آقای کتوازی، این بزرگان هم از طرف دولت و هم از طرف طالبان صلاحیت می‌گیرند تا این ولایت را «مکان صلح» اعلام کنند و بعداً این اقدام در دیگر ولایت‌ها نیز انجام شود.

کتوازی گفته امیدواری وجود دارد که این هدف تحقق یابد. گروه طالبان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده است.

امروز در ولسوالی جانی‌خیل ولایت پکتیا نیز صدها تن از بزرگان قومی، ساکنان محل و شماری از نمایندگان طالبان توافق کردند که آتش‌بس دایمی در این ولسوالی اعلام شده و به هیچ گروهی اجازه جنگ را ندهند.

به گفته آقای کتوازی، در تمام ولایت پکتیا تاکنون ۱۷ جلسه برای استقرار صلح در این ولایت برگزار شده که شامل تمام ولسوالی‌های این ولایت می‌شود و در ولسوالی جانی‌خیل تاکنون این نشست ادامه یافته است.

امیدواری ریاست‌جمهوری از شکست بن‌بست گفت‌وگوهای صلح

همزمان با شدت حملات طالبان بر بخش‌هایی از کشور پس از پایان آتش‌بس سه روزه و کشته شدن دست‌کم ۹۰ نیروی امنیتی در سه روز اخیر، ریاست‎جمهوری می‌گوید که صلح‎جویی در میان طالبان بیش‌ از هرزمانی دیگر نیرومند شده است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به طلوع نیوز گفته که ماشین جنگی طالبان دیگر همچون گذشته‌ها در گردش نیست و فرماندهان میدان‌های نبرد این گروه، از میان جنگ و صلح، صلح را انتخاب کرده‌اند.

آقای مرتضوی افزوده: «در گذشته، حتا پاکستانی‌ها می‌گفتند که رهبران سیاسی آماده‌ی گفت‌وگو استند ولی مقام‌های نظامی نیست. ولی ماشین جنگی طالبان، فعلأ اعلام می‌کند که از جنگ خسته است و آن‌ها آماده‌ی گفت‌وگو استند این خودش همان تحول بنیادی و اساسی است.»

حکومت افغانستان در روزهای اخیر ماه رمضان به‌مدت ۹ روز تنها با «طالبان افغان» آتش‌بس اعلام کرد که بعداً مدت آتش‌بس را تا ۱۰ روز دیگر (هفتم سرطان) تمدید کرد. طالبان اما تنها در سه روز عید سعید فطر آتش‌بس را پذیرفتند و پس از ختم سه روز بر حملات شان در بخش‌های از کشور شدت بیشتر بخشیده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان