شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رییس مجلس نمایندگان: صلح پنهانی با طالبان را قطعاً قبول نمی‌کنیم

اطلاعات روز: رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که این مجلس صلح پنهانی با طالبان را قطعاً قبول نمی‌کند و حکومت باید جزئیات مذاکرات صلح را با مردم شریک سازد.

عبدالرئوف ابراهیمی در نشست عمومی امروز (شنبه، دوم سرطان) مجلس گفت، صلحی که گنگ باشد و تمام جزئیات آن پنهان باشد، قابل قبول نیست.

آقای ابراهیمی افزود با آنکه تأمین صلح در کشور ضرورت است، اما مردم افغانستان به ویژه نمایندگان مردم حق دارند تا از جزئیات مذاکرات صلح باخبر شوند.

به گفته‌ی او، نمایندگان مردم باید بدانند که پیشنهادات حکومت برای صلح با طالبان و پیشنهادات طالبان برای انجام مذاکرات صلح چیست.  او تأکید کرد که مسوولان شورای عالی صلح را در یکی از نشست‌های آینده مجلس فرا می‌خواند تا در مورد روند صلح جزئیات ارائه کنند.

همچنین، برخی نمایندگان مجلس نیز از آنچه عدم ارائه جزئیات در مورد صلح از سوی حکومت می‌خوانند به ‌شدت انتقاد می‌کنند، اما برخی نمایندگان دیگر از تلاش‌های صلح استقبال می‌کنند.

عبدالطیف پدرام، نماینده‌ی مردم بدخشان در مجلس گفت که یکی از مسوولان دولت گفته است که منطقه‌ی امن برای طالبان ایجاد می‌شود تا این گروه مذاکرات صلح را از آنجا به پیش ببرد.

آقای پدرام تأکید کرد که مردم افغانستان واقعاً از سیاست‌های مخفیانه رییس‌جمهور غنی در امر صلح با طالبان نگران‎اند و باید به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود.

غلام حسین ناصری، نماینده‌ی مردم میدان وردک هم با اشاره به حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در منطقه‌ی جلریز این ولایت گفت که روند تحویل‌دهی مخفیانه برخی مناطق به طالبان آغاز شده است.

اما عصمت‌الله شینواری، نماینده‌ی مردم ننگرهار در مجلس گفت که از تأمین صلح در کشور به هر قیمتی که باشد، حمایت می‌‎کند. آقای شینواری افزود: مردم افغانستان هم باید از تلاش‌های که در این راستا انجام می‌شود، حمایت کنند.

ولی آقای پدرام تأکید کرد که مردم افغانستان با دادن هرنوع قربانی در روند صلح حاضر نیستند و مذاکرات صلح با طالبان باید با میکانیزم روشن انجام شود.

این در حالی است که اخیراً تلاش‌های برای کشاندن طالبان روی میز مذاکره شدت گرفته است. در تازه‌ترین مورد، والی پکتیا گفته است که تلاش‌های جریان دارد تا این ولایت به‌ عنوان یک منطقه امن و محلی برای گفت‌وگوهای صلح میان گروه طالبان و حکومت اعلام شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان