شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ده‌ها جوینده طلا در ولایت بدخشان افغانستان کشته شدند

منابع محلی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تایید کرده که به دلیل ریزش تونل‌های که جویندگان طلا در کنار رود خانه در ولسوالی کوهستان این ولایت حفر و از آن استفاده می‌کردند، دست کم ۳۱ معدن‌کار کشته شدند.

رستم راغی، ولسوال کوهستان که حادثه در آنجا اتفاق افتاده به بی‌بی‌سی گفت که مردم این ولسوالی در کنار رودخانه تونل‌هایی را حفر می‌کنند تا در آنجا به “زرشویی” بپردازند.

او شمار این کارگران را حدود ۱۰ هزار نفر ذکر کرد که به زرشویی اشتغال دارند. به گفته او به دلیل برف‌باری تونل‌های حفر شده توسط شماری از این کارگران نشست کرده و ۳۱ جوینده طلا را در کام خود فرو برده و ۱۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته این مقام محلی نیروهای پلیس برای کمک به محل حادثه رفته و مردم نیز برای کمک به آسیب‌دیدگان شتافته‌اند و تمام اجساد از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان از نهادهای مرتبط خواسته که با اتخاذ تدابیر از وقوع این نوع حوادث در آینده جلوگیری و برای رسیدگی به آسیب دیدگان خواستار اقدام فوری شده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی این حادثه را ناشی از رانش کوه دانسته و گفته که ۳۰ نفر در این حادثه کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. او خواستار رسیدگی فوری به آسیب دیدگان شده است.

استخراج طلا به این طریق شغل هوس‌انگیزی به نظر می‌رسد. صده‌ها کارگر ماسه‌های بستر رودخانه را جمع‌آوری و بعد از شست‍‌وشوی آن، طلاها را از آن جدا کرده و می‌فروشند. این شغل در افغانستان “زرشویی” نامیده می‌شود.

استخراج طلا به این روش سنتی شغلی طاقت‌فرسا و کم درآمد است.

امروز نیز به گفته مقام‌های محلی هزاران کارگر در کناره رودخانه در ولسوالی کوهستان مشغول استخراج طلا بودند. آنان ریگ‌های جمع کرده از بستر رودخانه را به داخل تونل‌های که حفر کرده برده و در آنجا با شستن ماسه‌ها طلا را از آن جدا می‌کند.

این کارگران به صورت سنتی و با دست این کار را انجام می‌دهند. بیرون آوردن سنگ، ریگ و ماسه از بستر رودخانه و شستن آن روی پوست حیوانات در کنار رودخانه، شغلی است که از صدها سال پیش بدون تغییر ادامه یافته.

سر و کار این کارگران با آب، سنگ، ریگ و ماسه است. مقدار طلایی که آنها به دست می‌آورند اندک است. رفتن بین آب در روزهای سرد زمستان به هیچ صورت خوشایند نیست، ولی آنها مجبورند زنبیل‌های خود را از ریگ (ماسه) بستر رودخانه پر کنند تا در کنار رودخانه بشویند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان