شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رییس دبیرخانه شورای عالی صلح به پاکستان می‌رود

سخنگوی شورای عالی صلح کشور می‌گوید که رییس دبیرخانه این شورا، روز سه‌شنبه هفته جاری به اسلام‌آباد سفر کرده و روی پروسه صلح افغانستان با مقام‌های پاکستانی گفتگو خواهد کرد.

سید احسان طاهری در یک نشست خبری در کابل گفت که عمرداود زی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح در راس یک هیئت چهار نفره سه‌شنبه این هفته به پاکستان خواهد رفت.

آقای طاهری گفت که آقای داودزی در جریان این سفر چهار روزه خود، با وزیر خارجه، رییس ستاد ارتش، رهبران سیاسی و مذهبی و احتمالا نخست وزیر پاکستان دیدار و در مورد صلح افغانستان گفتگوخواهد کرد.

وی بیان داشت که تلاش و چانه‌زنی برای جلب حمایت پاکستان از تلاش‌ها برای زمینه سازی گفتگوی رو در رو بین مقام‌های حکومت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان و کشاندن اسلام آباد در اجماع منطقه‌ای صلح افغانستان از اهداف این سفر خواهد بود.

به گفته او پاکستان به آن دلیل که رهبری تحریک طالبان در این کشور به سرمی‌برد نقش عمده در پروسه صلح می‌تواند بازی کند، بناء جلب حمایت این کشور در پروسه صلح در اولویت شورای صلح قرار دارد.

آقای طاهری، سفر رییس دبیرخانه شورای عالی صلح به پاکستان را سرآغاز روند سفرهای آقای داودزی به کشورهای منطقه به منظور ایجاد یک اجماع منطقه‌ای خواند که قرار است در ارتباط به روند صلح افغانستان به میان آید.

سخنگوی شورای صلح در ادامه بیان داشت که موضع پاکستان در روند صلح افغانستان نسبت به گذشته شدیدا تفاوت کرده است و این کشور علی‌الرغم فشارهای سیاسی و اقتصادی که تحمل می‌کند، در این روند با حکومت افغانستان همکاری خواهد کرد.

این در حالی است که تاکنون تلاش‌های حکومت افغانستان برای جلب حمایت اسلام آباد در پشتیبانی از روند صلح و قطع حمایت از طالبان نتیجه بخش نبوده است، اسلام آباد علی‌الرغم تعهدات مکررش، بیشتر به تخریب روند صلح کمر بسته است.

در سرآغاز پروسه صلح،  حامد کرزی رییس جمهور پیشین به اتخاذ رویکرد خوشبینانه نسبت به پاکستان، ۲۱ بار به این کشور سفر کرده و برای جلب حمایت اسلام آباد از پروسه صلح تلاش کرد اما این تلاش‌ها از سوی پاکستان حمایت نشد.

عبدالجلیل سروش-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان