شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دو برابر شدن قیمت گاز مایع در کابل با افزایش سرما

در روزهای گذشته بهای گاز مایع در کابل، پایتخت افغانستان دو برابر شده است.

با افزایش صد درصدی بهای گاز مایع در کابل، ده‌ها نفر در چند مرکز فروش گاز دولتی که آن را ارزان‌تر عرضه می‌کنند، صف‌های طولانی بسته‌اند.

از حدود یک هفته به این طرف که سرما نیز شدت گرفته است، بهای یک کیلو گاز مایع در فروشگاه‌های غیردولتی شهر کابل از ۵۰ افغانی به ۱۰۰ افغانی (حدود یک و نیم دلار) رسیده است. قیمت این گاز در چند مغازه دولتی اما کیلویی ۵۰ افغانی است.

در همین حال اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان “اخاذی‌ها از سوی گروه‌های مسلح مختلف در مسیر شاهراه هرات – قندهار و اعتصاب ‏رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل” را از دلایل عمده این افزایش می‌دانند.

این نهاد در اعلامیه‌ای که امروز چهارشنبه (۲۵جدی/دی)منتشر کرد، نوشته است مقام‌های امنیتی این کشور جهت رسیدگی به این موضوع به هرات رفته‌اند، اما بارندگی‌های متواتر در شاهراه زابل‌-کابل و شاهراه ‏سالنگ مانع انتقال گاز مایع و مواد نفتی به کابل شده است.

خان آقا نوید، سخنگوی این نهاد به بی‌بی‌سی گفت سوختن چندین تانکر مواد نفتی در مسیر کابل-آقینه هم سب کمبود مواد نفتی و افزایش قیمت‌ها شد.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز با انتشار یک اعلامیه با اشاره به افزایش قیمت گاز در شهر کابل گفته که این مسئله ضمن ایجاد مشکل برای مردم، روی نحوه‌ای مبارزه با آلودگی هوای کابل نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و این روند را با کندی و مشکل مواجه خواهد کرد.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی بی سی فارسی بخوانید

برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از افزایش بهای گاز مایع ابراز نگرانی کرده و مسئولان را به بی‌توجهی در این راستا متهم کرده‌اند.

سلیم پویا، از کاربران افغان در صفحه فیسبوکش نوشت: وزارت تجارت در خواب زمستانی رفته! گزارش‌ها می‌رساند؛ شهر نو قیمت فی کیلو گاز ۱۰۰ افغانی، خیرخانه ۹۵ افغانی،سر کوتل ۸۵ الی ۹۰ افغانی. در محل شما گاز کیلویی چند است؟

همزمان با فرارسیدن فصل زمستان و شدت گرفتن سرما، گاز از مواد سوخت اصلی خانواده‌ها برای تامین گرما در منازل است.

از گاز مایع در افغانستان همچنین برای پخت و پز و چراغ‌های گازی برای روشنایی نیز استفاده می‌شود.

در زمستان مشکلات قطع برق هم در بیشتر مناطق این کشور زیاد است.

افزایش بهای گاز مایع در افغانستان بی‌سابقه نیست.

پیش از این نیز افزایش قیمت مواد سوخت به ویژه در زمستان، شکایت شهروندان افغان را به همراه داشته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان