شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان به دو سال و شش ماه زندان محکوم شدند

دادگاهی در کابل روسا و هفت نفر از اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان را به دو سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

انیسه رسولی، قاضی دادگاه استیناف مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری امروز چهارشنبه ۲۵ جدی/دی در پایان جلسه دادگاه گفت قضات این محکمه به اتفاق آرا در حکم دادگاه ابتدایی تخفیف آورده و این افراد را به اتهام تغییر در فورم‌های انتخاباتی ولایت کنر به دو سال و شش ماه زندان محکوم کردند.

او همچنین متهمین را از اتهام سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی برائت داد. حکم این دادگاه نهایی نبوده و متهمین می‌توانند به دادگاه عالی این کشور اعتراض کرده و خواهان تجدید نظر شوند.

دادگاه ابتدایی این افراد را حدود سه ماه پیش به پنج سال زندان محکوم کرده بود.

عبدالعزیز آریایی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، عبدالبصیر فایز و حمیرا حقمل اعضای پیشین این کمیسیون، عبدالبدیع صیاد، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، معاذالله دولتی، رفیع الله بیدار، عبدالقادر قریشی، حفیظ الله هاشمی و ملیحه حسن اعضای پیشین این کمیسیون متهمین در این دادگاه بودند.

حکم دادگاه استیناف در دومین روز جلسه دادگاه صادر شد. جر و بحث میان وکیل مدافع متهمان قضیه و دادستان در این دو روز برای ساعت‌ها به طول انجامید.

عبدالرزاق حیدری، وکیل مدافع متهمین پس از صدور حکم، آن را غیرمنطقی و کاملا سیاسی خواند.

او گفت آنها این حکم را نپذیرفته و به دادگاه عالی این کشور اعتراض خواهند کرد.

جلسه دادگاه علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شد.

در پی انتخابات پارلمانی جنجالی افغانستان، در ماه دلو/بهمن سال گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هفت عضو کمیسیون مستقل انتخابات و پنج عضو کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را برکنار و به دادستانی کل این کشور معرفی کرد. همچنین دوازده عضو کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان از جمله روسای آنها ممنوع الخروج شدند.

دادستانی کل افغانستان اعلام کرده بود که این اقدام با هدف بررسی اتهام‌های مطرح شده علیه آن‌ها از جمله سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای گرفته شده است.

انتخابات پارلمانی افغانستان با اتهامات تقلب و بی‌نظمی‌های گسترده مواجه شد.

در مورد شفافیت انتخابات ریاست جمهوری نیز که حدود شش سال پیش برگزار شد، شک و تردیدهای زیادی مطرح شد و شواهدی هم از سوی یکی از نامزدان پیشتاز مبنی بر دست داشتن یک عضو ارشد کمیسیون انتخابات در تقلب، منتشر شد اما اشرف غنی در پی دست یافتن به ریاست جمهوری تقریبا همه اعضای کمیسیون‌های انتخابات را به عنوان مشاوران خود تعیین کرد.

آقای غنی ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را که نتیجه‌اش رسیدن او به قدرت بود، رد کرده و پیوسته گفته است که او به قانون احترام می‌گذارد و از آن سرسختانه دفاع می‌کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان