شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دو دهه اشغال امریکایی و محرومیت دنباله دار در افغانستان!

🔺رسانه‌ها از قول بسم‌الله خوشحال نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در پکتیا گزار داده‌اند که ۳۰ درصد مردم این ولایت به خدمات صحی دسترسی ندارند. او گفته که حدود ۸۰ هزار تن در پنج ولسوالی پکتیا زندگی می‌کنند و در ۲۰ سال گذشته هیچگونه خدمات صحی دریافت نکرده‌اند.

🔺گویی فهرست کارنامه سیاه امریکایی‌ها که دو دهه کشورمان را اشغال کردند تمامی ندارد و با گذشت هر روز بعد تازه‌ای از آن کشف و رسانه‌ای می‌شود. عدم دسترسی حدود ۸۰ هزار تن در پکتیا به خدمات ابتدایی صحی یکی از این کارنامه‌ها سیاه است که امریکا در دو دهه گذشته در افغانستان روا داشته است. ولایت پکتیا در دو دهه گذشته مستقیما زیر اشغال امریکایی‌ها بود و این نیروی اشغالگر به رغم این که با دنگ و فنگ زیاد از بازسازی در افغانستان سخن می‌گفت، حتا از ساخت ابتدایی ترین زیربناهای ارائه خدمات اساسی ابا کرده و افزون بر آن مانع از ارائه چنین خدماتی از سوی دیگران نیز شده است.

🔺ایالات متحده امریکا دو دهه این کشور را اشغال کرد و اکنون که آنچنان با حقارت و خفت فرار نموده، ابعاد جنایات و سبوتاژ این ابر قدرت شیطانی کم کم از گرد و غبار دو دهه تبلیغات میان خالی و پوچ بیرون شده و نشان می‌دهد که این کشور جز جنایت هیچ کار دیگری انجام نداده است.

🔺اگر این جنایت را که امریکا در دو دهه گذشته مانع از ساخت ابتدایی ترین زیر بناها برای ارائه اساسی ترین خدمات در ولایت پکتیا شده گسترش بدهیم، به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ایالات متحده امریکا در بیست سال گذشته به همین منوال مانع از شکل گیری دولت، ساخت زیربناها در سطح ملی، وحدت ملی، حاکمیت قانون و ساختار سیاسی نیز در کشورمان شده است. در واقع عامل حضور و اشغال امریکایی بود که امروز چنین با فقر و فلاکت دچار هستیم و برای یک شکم نان دست گدایی به سوی جامعه جهانی دراز کرده‌ایم.

🔺اشغال امریکایی همان گونه که در سکتور صحت در پکتیا اثرات منفی گذاشته و مردم را از اساسی ترین حقوق شان که دریافت خدمات صحی پایه است محروم کرده، این اشغال دست درازی سبب ادامه جنگ و بحران نیز در کل کشور شده و نگذاشته که مردم افغانستان گرد هم بیایند و مشکلات شان را خود حل کنند؛ زیرا امریکا چنین امری را نمی خواست و فقط در پی این بود که به اشغالگری در سایه بحران نظامی، اقتصادی، اجتماعی و بشری در افغانستان ادامه بدهد و حقوق این ملت را ضایع بسازد.

🔺آنچه در یک جمله می‌توان گفت، این است که امریکا در دو دهه گذشته در واقع عامل اساسی عقب مانی و دور باطلی بوده که اکنون شاهد آن هستیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان