شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رهبر طالبان تمایلی به صلح ندارد

رئیس اجرائیه افغانستان با بیان اینکه موضع هبت‌الله‌ موضع تمام فرماندهان طالبان نیست، گفت: متأسفانه رهبری طالبان در موقف خشونت‌آمیز و موضع خشن قرار داشته و تاکنون تمایلی به صلح نشان نداده، اما این موضوع به معنای این نیست که تمام طالبان سراسر چنین موضعی داشته باشند.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه افغانستان در یک گفت‌وگوی تفصیلی با سایت افغانستان خبرگزاری فارس درباره احتمال حضور حکمتیار و انتشار نظریات تبعیض‌آمیزش علیه اقلیت‌های افغانستان گفت: حزب اسلامی قانون اساسی افغانستان را پذیرفته و اگر هر شخصی مطابق با قانون اساسی اظهار نظر کند، دولت هیچ ممانعتی علیه آن نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره حضور داعش و عواقبش در افغانستان گفت: ما برنامه و تصمیم قاطع برای نابودی داعش داریم، زیرا آنها دشمن و قاتل مردم بی‌گناه ما بوده و همواره به فکر ترور و ایجاد وحشت هستند، اکثر فعالیت‌های داعش در مناطق شرقی افغانستان متمرکز است.

این مقام ارشد افغانستان در خصوص احتمال برگزاری لویی جرگه قانون اساسی برای رسمت‌بخشی به پست «ریاست اجرایی» نیز گفت: بر اساس توافقنامه سیاسی ایجاد دولت وحدت ملی، پس از انتخابات پارلمانی، لویی جرگه‌ای مطابق با قانون اساسی ایجاد خواهد شد که در آن نام «ریاست اجرائیه» به «صدارت اجرائیه» مطرح می‌شود اما متأسفانه تاکنون انتخابات پارلمانی برگزار نشده است.

رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان در خصوص اتهامات وارده به وی از سوی مردم مبنی بر سکوت در برابر پروژه جنجالی برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان موسوم به «توتاپ» گفت: خوشبختانه در خصوص پروژه توتاپ راه عملی پیدا شد و خواست مناطق مرکزی مبنی بر تمدید کابل برق حتی بیشتر از ضروریات ساکنان آن ولایت‌ها به عنوان یک پروژه عملی روی کار است.

عبدالله عبدالله در مورد سرنوشت مذاکرات صلح با طالبان گفت: متأسفانه رهبری طالبان در موقف خشونت‌آمیز و موضع خشن قرار داشته و تاکنون تمایلی به صلح نشان نداده، اما این موضوع به معنای این نیست که تمام طالبان سراسر چنین موضعی داشته باشند.

رئیس اجرائیه دولت افغانستان همچنین با بیان اینکه ایران و روسیه صلح در افغانستان را به سود منطقه می‌دانند، اعلام کرد: کشورهای منطقه در جریان مذاکرات صلح افغانستان قرار گرفته‌اند.

عبدالله در بحش دیگری از این مصاحبه درباره فعالیت‌های خبرگزاری فارس در خصوص انعکاس اخبار افغانستان و همچنین راه اندازی سایت تخصصی افغانستان در این خبرگزاری تأکید کرد:  خبرگزاری فارس تصویر واقع‌بینانه افغانستان و آرزوهای مردم را به ایران، منطقه و فرامنطقه انعکاس داده که بدون شک تأثیرات ویژه‌ای داشته است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره موضع رهبر انقلاب اسلامی ایران نسبت به افغانستان گفت: رهبر جمهوری اسلامی ایران از فرهنگ و تاریخ مردم افغانستان شناخت خوب داشته و در این موارد با علاقمندی صحبت می‌کنند که از این لحاظ به ایشان احترام داشته و آرزوی سلامتی برای ایشان می‌کنم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان