شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پاکستان می‌خواهد که خط دیورند مرز رسمی میان دو کشور باشد

عمر داودزی می‌گوید که پاکستان برای همکاری در روند صلح می‌خواهد که روابط کابل و دهلی نو برابر با خواست اسلام‌آباد باشد و نیز خط دیورند مرز رسمی میان دو کشور شناخته شود.

عمر داودزی، عضو رهبری شورای حراست و ثبات افغانستان و عضو جرگۀ صلح می‌گوید که تلاش‌ها برای رسیدن به صلح از راه پاکستان اشتباه است.
شرکت‌کننده‌گان جرگۀ صلح، که امروز در کابل برگذار شده بود، گفت‌وگوهای افغانان را با طالبان برای رسیدن به صلح بسیار اثرگذار می‌دانند و بر همکاری‌های‌شان در این زمینه تعهد می‌سپارند.

عمر داؤودزی می‌گوید: «با درنظرداشت اوضاع کنونی، من خوش‌بین نیستم که بازهم منتظر پاکستان باشیم؛ ولی من خوش‌بین استم که ما مستقیم و من‌حیث دو افغان با طالب مذاکره کنیم.»

در این نشست، جنگ طالبان در کشور ناروا دانسته می‌شود، اما از خواست‌های پاکستان نیز، برای همکاری در روند صلح افغانستان پرده برداشته می‌شود.
آقای داؤودزی می‌افزاید: «پاکستان می‌گوید که با هند سطح روابط تان را به سطح پایین بیاورید که ما برای تان می‌گویم و دوم این‌که می‌گوید خط دیورند را به حیث یک مرز قبول کنید.»

در این میان، شرکت‌کننده‌گان جرگۀ صلح، بر گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان و با معیارهای جهانی در روند صلح تأکید می‌ورزند.

انوارالحق احدی، رهبر جبهه ملی نوین افغانستان و عضو جرگۀ صلح می‌گوید: «به عقیدۀ من دربارۀ صلح در حکومت هم تمایلی وجود دارد و در میان طالبان هم برخی تمایلاتی وجود دارد و جامعه جهانی نیز در افغانستان صلح می‌خواهد.»

با این همه، در حالی که شورای عالی صلح ناکارایی پاکستان را در روند صلح می‌پذیرد، اما هنوزهم نقش اسلام‌آباد را در این روند اثرگذار می‌داند.

عطاالله سلیم، معاون شورای عالی صلح می‌گوید: «پاکستان نفوذی را که بالای طالبان دارد، موجودیت طالبان، مراکز طالبان در پاکستان و تصمیم‌گیری طالبان در پاکستان، این فرصت را به پاکستان داده‌است که برای رسیدن به صلح در افغانستان، نقشی را بازی بکند.»

سال‌ها است که افغانستان درگیرجنگ‌های سختی است. هر دری را هم که کابل برای رسیدن به صلح باز کرده‌است انجام‌اش نتیجه‌یی مطلوب نداشته‌است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان