شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روسیه خواستار برگزاری نشست سه جانبه با امریکا و افغانستان شد

وزیر خارجه روسیه در دیدار با رییس جمهورغنی خواسته است تا یک نشست سه جانبه میان افغانستان، امریکا و روسیه در مورد صلح برگزار شود. همزمان با این، وزارت خارجه امریکا از فیصله‌های نشست تاشکند در پیوند به پایان خشونت‌ها استقبال کرده است.

دیروز نشست تاشکند در پیوند به صلح افغانستان، به اشتراک نماینده گان بیش از بیست کشور در اوزبیکستان برگزار شد. چند ساعت بعد، وزارت خارجه امریکا با با استقبال از این نشست، گفت که هر اقدامی که منجر به برگزاری صلح و ثبات در افغانستان شود، ایالات متحده از آن استقبال می‌کند و آماده است که کابل را برای دست یابی به صلح پایدار، کمک و یاری رساند.

همزمان با این، رییس جمهور با برخی نماینده‌گان کشورها دیدارهای حاشیه‌یی نیز داشت که در دیدارش با وزیرخارجه روسیه، برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، روسیه و امریکا ، از سوی مسکو پیشنهاد شده است.

به باور احمد داور نادی از آگاهان امور سیاسی، در صورتی که امریکا و روسیه صادقانه در حل مشکلات افغانستان همکاری کنند، برگزاری این نشست به سود افغانستان خواهد بود.

در جریان پانزده سال گذشته نشست‌های زیادی در پیوند به حل مشکلات افغانستان و گفتگوهای صلح برگزار شده است؛ ولی برخی آگاهان به این باورند که هیچ یک از این نشست‌ها، نتیجه موثری نداشته است.

برخی آگاهان به این باورند که تازمانی که کشورهای کلیدی دخیل در قضیه افغانستان گام‌های عملی برندارند، حل معضل افغانستان میسر نخواهد شد. اما پاکستان که یکی از اشتراک کننده‌های نشست تاشکند بود و همواره متهم به دخالت در نارامی افغانستان است، ظاهرن از نشست تاشکند و کابل استقبال کرده ولیبار مسوولیت را بردوش جامعه جهانی انداخته است.

خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان گفته است که صلح افغانستان راه حل نظامی نه بل سیاسی دارد و “آوردن طالبان به میز مذاکره، از مسوولیت‌های مشترک جامعه جهانی است.”

به نقل از خبرنامه اسلام‌آباد، آقای آصف گفته است که نیاز بود تا فشارهای مشترک بر طالبان وارد شود تا از خشونت دست بکشند و به میز مذاکره بنشینند.

این در حالی است که در راهبرد تازه امریکا برای آسیای میانه، فشارهای سیاسی و اقتصادی بر پاکستان زیاد شده است تا در برابر لانه‌های امن هراس افگنی در داخل خاکش اقدام کند و در تازه ترین مورد، هفت کمپنی این کشور را بخاطر ارتباط با گروه های هراس افگنی، تحریم بازرگانی کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان