شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رييس‌جمهورغنى: در انتخابات رياست‌جمهورى نامزد مى شوم تا كارهاى ناتمام خود را به انجام برسانم

اطلاعات روز: محمد‌اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور گفته است که به منظور تکمیل کردن کارهای ناتمام دور اول ریاست‌جمهوری‌اش، بار دیگر خودش را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ نامزد می‌کند.

آقای غنی روز پنج‌شنبه (۱۰ عقرب)در مصاحبه با نشریه‌ی بلومبرگ در کابل گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری خودش را نامزد خواهد کرد تا کارهایی که به گفته‌ی اودر دور اول ریاست‌جمهوری‌اش آغاز کرده است را به پایان برساند.

هرچند او در مورد کارهای ناتمامش جزییات بیشتر ارایه نکرده اما گفته است که مذاکرات صلح با گروه طالبان یکی از کارهایی است که او می‌خواهد در دور بعدی ریاست‌جمهوری‌اش به پایان برساند.

آقای غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ بیشتر بر رشد اقتصادی متوازن، حقوق مساوی برای شهروندان و تطبیق قانون تأکید داشت.

رییس‌جمهور غنی در حالی از نامزدی مجدد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده که شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف حکومت افغانستان نیز صف آرایی‌های‌شان را آغاز کرده و در تلاش معرفی یک تکت انتخاباتی هستند.

یکی از ساختارهای بزرگ سیاسی در آستانه‌ی انتخابات ۱۳۹۸ خورشیدی، تشکیل «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» است که عمدتاً متشکل از رهبران احزاب پیشین جهادی می‌باشد.

آقای غنی در مورد انتخاب معاونان خود چیزی نگفته است اما اخیرا افراد نزدیک به جنرال عبدالرشید دوستم،‌ معاون اول ریاست‌جمهوری گفته‌اند که آقای دوستم در انتخابات آینده‌ی ریاست‌جمهوری از رییس‌جمهور غنی حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات امروز جمعه، اعلام کرد که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود.

در همین حال، رییس‌جمهور غنی در این مصاحبه‌اش گفته است که طالبان باید گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله که در نتیجه‌ی آن ده‌ها هزار نفر کشته شدند و نیز بیش از ۹۰۰ میلیارد دالر هزینه برداشته است را بپذیرند.

به گفته‌ی او، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی تلاش دارند تا افغانستان را به مکان پرورش خشونت تبدیل کنند.

آقای غنی تأکید کرده است: «صلح پایدار را باید به گونه‌ی دوامدار دنبال کنیم.»

رییس‌جمهور غنی این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که گروه طالبان همواره مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده و به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده‌ی امریکا تأکید کرده است.

از سویی هم، وزارت خارجه‌ی امریکا اخیرا زلمی خلیلزاد،‌ سفیر پیشین امریکا در افغانستان و عراق را به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تعیین کرد. وزیر خارجه‌ی امریکا گفته بود که آقای خلیلزاد، تلاش‌های واشنگتن در باره‌ی چگونگی پشتیبانی از گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان و زمینه‌سازی این گفت‌وگوها را رهبری خواهد کرد.

پس از آن زلمی خلیلزاد در یک سفر ده روزه از افغانستان، پاکستان، عربستان و قطر دیدن کرده و با نمایندگان طالبان در قطر نیز دیدار کرد.

به دنبال این سفر خلیلزاد، پاکستان ملا برادر، یکی از بنیان‌گذاران گروه طالبان را از زندان رها کرد. طالبان نیز اعلام کرد که ملا برادر در نتیجه‌ی «تفاهم سیاسی» دولت امریکا از زندان آزاد شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان