شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سازمان ملل: حدود ۷٫۶ میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که حدود ۷٫۶ میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند. در گزارشی که به تازه‌گی از سوی این نهاد به نشر رسیده، آمده است که ۳۹ درصد از شهروندان افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نزدیک به ده میلیون نفر دیگر نیز در این کشور به خدمات صحی دسترسی کم دارند.

بر بنیاد این گزارش، بیش تر از ۱۱۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور جهان مصونیت غذایی ندارند و پس از یمن و کانگو، افغانستان سومین کشوری است که به دلیل جنگ و ناامنی مصونیت کافی غذایی ندارد.

در این گزارش آمده است: “یمن، جمهوری دموکراتیک کانگو، افغانستان، ایتوپیا، سوریه، سودان، سودان جنوبی و ناجریه شمالی کشورهای هستند که در سال ۲۰۱۸ با بحران شدید غذایی مواجه بوده اند”.

هم‌چنان بر بنیاد این گزارش، افغانستان از رده کشورهای پس از جنگ در رده کشورهای در حال جنگ ارتقا کرده است.

این در حالی است که سه روز قبل وزارت اقتصاد در هماهنگی با اداره مرکزی احصاییه نیز گزارشی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد حدود ۵۱ درصد مردم افغانستان در فقر چند بُعدی به سر می‌برند.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد هنگام ارایه این گزارش گفته بود، افرادی که کمتر از ۴۰ درصد به خدمات عادی دسترسی دارند، در تحلیل فقر چند بعدی فقیر شمرده می‌شوند.

او گفته بود: “در جریان این بررسی، معلوم شد که ۳۳ درصد از مردم فقیر فامیل‌هایی هستند که چهار طفل دارند و ۶۱ درصد نیز از فامیل های هستند که بالاتر از ده عضو دارند. ۶۰ درصد فامیل های فقیر، یگانه نان آورشان بی سواد است و ۴۸ درصد از این خانواده ها شخص با سوادشان کمتر از ده سال سن دارد. افزایش نفوس خانواده و داشتن یک نان آور با فقر ارتباط نزدیکی دارد.”

این همه درحالی است که رئیس جمهور غنی بارها گفته است که  یک سوم مردم افغانستان شب‌ها گرسنه به خواب می‌روند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان