شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سرور دانش: ایجاد ادارۀ موقت غیرقانونی و بازگشت به گذشته است

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور می‌گوید که انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ ربطی به روند صلح ندارد و تأخیر در این روند توجیه قانونی ندارد.

سروردانش، معاون دوم رییس‌جمهور در واکنش به گزارش‌های مبنی بر ایجاد ادارۀ موقت، می‌گوید این کار به نفع دشمنان است.

او می‌گوید که ایجاد ادارۀ موقت در افغانستان، یک فکر کهنه است و در شرایط کنونی طرف‎دار ندارد.

پیش از این، گزارش‌هایی نشر شدند که بربنیاد آن، ایالات متحدۀ به منظور موفقیت روند صلح گزینۀ به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مطرح کرده است.

اما، معاون دوم رییس‌جمهور می‌گوید که انتخابات هیچ ربطی به گفت‌وگوهای صلح ندارد و این انتخابات در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

آقای دانش که امروز در مراسم یادبود سومین سالگرد درگذشت قربانعلی عرفانی، در کابل سخن می‌زد، در بارۀ گفت‌وگوهای صلح نیز صحبت کرد.

معاون دوم رییس‌جمهور گفت که صلح به معنای نادیده گرفته شدن دست آوردهای هفده ساله مردم و فروپاشی نظام کنونی نیست: «شعار کهنه و فرسودۀ ادارۀ موقت، کاملأ بی مورد، غیرعملی و مغایر با قانون اساسی افغانستان و در حقیقت بازگشت به عقب و به معنای ایجاد یک بحران دیگر است. این یک خواستی است که بیش از هر چیزی دیگر به نفع دشمان داخلی و خارجی افغانستان تمام می‌شود نه به مردم افغانستان.»

درهمین حال، برخی از چهره‌های سیاسی که در این مراسم شرکت کرده بودند، اما می‌گویند که حکومت اختیار جنگ و صلح را در کشور ندارد.

در این میان، احمد ولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود می‌‎گوید که بسیاری از حلقات سیاسی به ویژه طرف‌های اصلی جنگ با طالبان از محور تلاش‌های صلح به دور نگهداشته شده‌اند: «نه اختیار جنگ با ماست نه اختیار صلح با ماست. اختیار انتخابات هم با مانیست و اختیار حکومت موقت هم با ما نیست. کسانی که میایند می‌گویند که حکومت به این‌ها مصمم است، باور کنید که حکومت تصمیم گیرنده نیست. فقط بلندگوی کسانی دیگری است که تصمیم می‌گیرند.»

معاون دوم رییس‌جمهور، در بخش دیگر از سخنانش همچنان تأکید کرد که تقابل با حکومت به سود مردم به ویژه به گفتۀ وی هزارها در کشور نخواهد بود.

او از چهره‌های پرُنفوذ نیز خواست که مردم را به بهانه‌های واهی از همه چیز ناامید نسازند وگرنه همگان زیان خواهند کرد. 

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان