شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سفر خلیل‌زاد به کابل؛ آتش‌بس موضوع بحث او با غنی بوده‌است

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که به کابل آمده‌است، پیش از چاشت امروز (چهارشنبه، ۲۷قوس) با رییس‌جمهور غنی در ارگ ریاست‌جمهوری دیدار کرد.

صدیق صدیقی، صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور غنی می‌گوید که برقراری آتش‌بس پیش از تأمین صلح و نیز پرداختن به پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون افغانستان، از موضوعات مطرح بحث این دیدار بوده‌اند.

صدیقی در تویترش نگاشته‌است: «محور اصلی صحبت‌های رییس‌جمهور با خلیل‌زاد، چگونگی تأمین آتش‌بس و پرداختن به پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان بوده‌است. رییس‌جمهور غنی، در این دیدار نگرانی‌های خویش را مبنی‌بر ادامۀ خشونت‌ها از جانب طالبان بیان داشت.»

او در ادامه افزوده‌است: «هردو جانب ابراز امیدواری کردند که برای تأمین صلح در افغانستان، نخست آتش‌بس صورت گیرد.»

خلیل‌زاد در حالی به کابل آمده‌است که گفت‌وگوها او با طالبان به‌گونۀ موقتی متوقف شده‌اند. او پیش از سفر به کابل به اسلام‌آباد نیز سفری داشت و دربارۀ روند صلح افغانستان با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کرد.

سخن‌گوی رییس‌جمهور غنی می‌گوید که خلیل‌زاد دربارۀ دیدارها و گفت‌وگوهایش در قطر و پاکستان به غنی معلومات داده‌است.

در همین حال، ریاست اجراییه نیز می‌گوید که خلیل‌زاد با عبدالله عبدالله و اعضای رهبری تیم ثبات و هم‌گرایی دیدار کرده‌است. 

بربنیاد اعلامیۀ ریاست‌اجراییه در این دیدار «اعضای رهبری ثبات و همگرایی… بر اصل کاهش خشونت و رفتن به سوی آتش‌بس برای دست‌يافتن به صلح پایدار» تأکید کرده‌اند.

این اعلامیه هم‌چنان آمده‌است: «داکتر زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص امریکا ابراز امیدواری کرد که دور تازۀ مذاکرات به کاهش خشونت‌ها و شروع مذاکرات بین‌الافغانی منجر شود.»

گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان که برای چند ماهی متوقف بود، به تاریخ شانزدهم ماه جاری هجری خورشیدی در قطر ازسر گرفته شدند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان