شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سفیر امریکا در کابل: طالبان باید با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند

این دیپلومات بلندپایۀ امریکایی، بر همه‌شمول‌ بودن هیئت گفت‌وگو کنندۀ صلح نیز تأکید می‌ورزد، اما شورای عالی صلح می‌گوید که حکومت در تعیین هیئت گفت وگوکننده با طالبان، با این شورا مشوره نکرده است.

در اوج تلاش‌های ایالات متحده برای زمینه‌سازی به گفت‌‌وگوهای صلح در افغانستان، سفیر این کشور در افغانستان می‌گوید که این گفت‌وگوها باید میان حکومت افغانستان و طالبان صورت بگیرد.

جان بس، در گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز، تأکید می‌ورزد که یگانه خط سرخ در گفت‌وگو های صلح، مذاکرۀ طالبان با حکومت و مردم افغانستان است.

سفیر ایالات متحده در افغانستان، می‌گوید که واشنگتن در تلاش آن است تا گفت‌وگوهای صلح به رهبری حکومت و نیز مردم افغانستان صورت بگیرد.

او در این باره می‌افزاید: «یگانه خط سرخ این است که طالبان باید با حکومت افغانستان و مردم افغانستان گفت‌وگو کنند. همان گونه که گفتم هدف ما این‌جا که به واقعیت‌ها استوار است، این است که یک راه حلی به میان بیاید که از درون خود جامعه باشد تا به گونۀ وسیع از سوی جامعه پذیرفته شود و به این صورت، فرصت خوبی برای تطبیق خواهد داشت.»

در حالی که رییس‌جمهور غنی، هفتۀ گذشته در نشست ژنیو هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح حکومت افغانستان با طالبان را اعلام کرد، اما آقای بس می‌گوید برای تعیین و مشخص کردن این هیئت، به مشوره‌های بیشتر نیاز است. به گفتۀ او افغانستان نماینده‌گانی برای گفت‎وگوهای صلح داشته باشد تا از این روند، آگاه باشند.

سفیر ایالات متحده در افغانستان بیان داشت: «به نظرم، باید مشوره‌های اضافی با بخش وسیع جامعه انجام شوند، درست براساس چیزی که من از بخش‌های مختلف جامعه شنیدم. آنان فرصتی دارند تا به هیئت گفت وگوکننده بگویند که اولویت‌های شان چه است، و آیا جایی برای مصالحه است، خطوط سرخ و چیزهایی که بخش کلان جامعه آن را نمی‌خواهند کدام اند تا در بارۀ آن مصالحه شود و این کار باید پیش از مذاکرات واقعی میان طالبان و نماینده‌گان حکومتی انجام شود.»

با این حال، یک روز پس از آن که احزاب بزرگ سیاسی اعلام کردند که هیئت‌های جداگانه، از هیئت حکومت برای گفت وگو با طالبان تشکیل داده‌اند، اکنون قاضی امین وقاد، یک عضو شورای عالی صلح نیز می‌گوید که حکومت در تعیین هیئت گفت‌وگوکنندۀ صلح، با این شورا مشوره نکرده است.

با این همه، نمایندۀ همیشه‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد، می‌گوید که یک تیم گفت وگوکنندۀ با صلاحیت، گفت وگوهایی رودررو را با طالبان انجام خواهد داد.

محمود صیقل می‌افزاید: «برای پیشبرد اجندای صلح، یک تیم گفت وگوکنندۀ با صلاحیت گفت گوهای رودررو را با طالبان انجام خواهد داد و ما از طالبان نیز انتظار مشابه را داریم تا برای ما یک هیئت متحد گفت وگو کننده بدهند.»

ارگ در واکنش به تصمیم احزاب ازبهر گفت وگوهای مستقل با طالبان، می‌گوید که این احزاب به جای این کار، باید نماینده‌گان شان را به بورد مشورتی صلح که از سوی رییس‌جمهور اعلام شد، معرفی نمایند.

گفت وگوی کامل سفیر ایالات متحده امریکا، ساعت هشت امشب (جمعه) از طلوع‌نیوز نشر می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان