شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نقش ایران در بازگشت صلح و ثبات به افغانستان حیاتی است

 ستون نویس تارنمای آمریکایی «سیاست خارجی در نقطه مرکزی»، راه حل صلح افغانستان را در همکاری کشورهای منطقه دانست و گفت نقش ایران برای بازسازی اعتماد میان هند و پاکستان و همراهی آنها برای پایان دادن به رنج و درد مردم افغانستان حیاتی است.

«کان هالینن» از رویکرد نظامی و امنیتی کاخ سفید به مساله افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت افغانستان هیچگاه یک تهدید امنیتی برای آمریکا نبوده است.

وی با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی کشورهای منطقه برای ثبات در افغانستان و آسیای مرکزی، ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد یک صلح پایدار در افغانستان ایجاد شود، نقش آفرینی ایران ضروری خواهد بود. ایران بود که زمینه کار را برای کنفرانس برلین فراهم کرد که نخستین دولت پس از طالبان را تشکیل داد.

هالینن نسبت به چشم انداز همکاری پاکستان و آمریکا ابراز خوش بینی کرد و گفت: با وجود تنش‌ها با ترامپ، دولت پاکستان نیز می‌خواهد به جنگ در افغانستان پایان دهد. این باعث افزایش برخی تنش‌ها در پاکستان شده است. روشن نیست که ارتش پاکستان به طور کامل برای پایان دادن درگیری‌ها در افغانستان آماده است یا نه.

وی افزود: ارتش آن کشور بر دشمن سنتی خود هند تمرکز دارد و دولت کنونی هند، سیاست تهاجمی دارد که ارتش پاکستان را نگران می‌کند و برای همین، پاکستان از طالبان در مقابل هند استفاده کرده است. پاکستان این سیاست را تغییر نخواهد داد، مگر آنکه واقعا احساس کند که امنیت آن تامین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تقریب، این روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد: به همین دلیل نقش ایران، چین، روسیه و پاکستان در تحولات آتی افغانستان بسیار مهم است. راه حل آن کشور در یک صلح منطقه‌ای است و تنها این کشورها می‌توانند برای تحقق آن زمینه‌سازی کنند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان