شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیگار: ناپای‌داری اقتصادی افغانستان محصول پشتی‌بانی غیرعمدی آمریکا از مقام‌های فاسد است

اداره‌ی بازرسی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که ناپای‌داری اقتصادی در افغانستان محصول پشتی‌بانی «غیرعمدی» آمریکا از مقام‌های فاسد در افغانستان می‌باشد.

جان ساپکو، رییس اداره‌ی سیگار گفته‌است که میزان تلاش برای توسعه‌ی بخش خصوصی با بخش‌های امنیت، ظرفیت اداره‌ها در حکومت، روابط هم‌سایه‌ها با افغانستان و فساد هم‌خوان نبوده‌است.

به گفته‌ی او؛ حکومت افغانستان هنوز برای نیمی از بودجه‌ی خود نیازمند کمک‌های بین‌اللی است.

آقای ساپکو افزوده‌است : «سربازان ما ممکن از افغانستان خارج شوند، اما پول ما هم‌چنان مصرف خواهد شد.»

او با تأکید بر ادامه‌ی توسعه‌ی بخش‌های خصوصی پویا از سوی اداره‌ی توسعه‌ی بین المللی آمریکا در کشور  گفته‌است که ادامه‌ی تلاش برای مبارزه با فساد در هم‌کاری با نهادهای چون دانش‌گاه‌ها، مراکز عملی و پژوهشی و اتحادیه‌های تجارتی و آموزش‌های فنی می‌تواند، راه حل دراز مدتی برای این مشکل باشد.

این  در حالی است که بانک انکشاف آسیای حدود ده روز پیش با نشر گزارشی اعلام کرده‌بود که اقتصاد افغانستان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی با رقم ثابت ۲.۵ درصدی در سال ۲۰۱۷ میلادی، افزایش نمی‌یابد.

سمویل تومیوا، رییس بانک انکشاف آسیایی هنگام نشر این گزارش گفته‌بود که چالش‌های امنیتی و سیاسی از عمده‌ترین مانع رشد اقتصادی در افغانستان می‌باشد.

او با تعهد از هم‌کاری‌های دوام‌دار این بانک در رشد و توسعه‌ی زیربناها و هم‌کاری‌های منطقوی افغانستان به دولت افغانستان توصیه کرده‌بود که برای رشد اقتصادی، باید زمینه‌ی سرمایه‌گذاری خصوصی را بیش‌تر فراهم کند.

بر اساس گزارش این بانک؛ میزان رشد اقتصاد کشور از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۷ میلادی، از ۲.۴ درصد به ۲.۵ درصد افزایش یافته‌بود و بلندترین میزان آن با رقم ۲۱ درصد در سال ۲۰۰۹ میلادی می‌باشد که این رشد از سال ۲۰۱۴ با رقم‌های پایینی در نوسان بوده‌است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان