شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شبکه انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان وصل شد

شرکت ملی برق افغانستان(برشنا) اعلام کرده که شبکه برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان تا شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان تکمیل و بزودی بهره برداری از این خط انتقال نیرو در شمال آغاز خواهد شد.

امان الله غالب، رئیس شرکت ملی برق افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از ترکمنستان تا شهر شبرغان تکمیل شده است. به گفته او بخش دوم خط انتقال، از شبرغان تا شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان در شمال نیز تا حدود ۱۵ ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

او گفت که این برق قرار است به کابل منتقل شود و خط انتقال برق از پلخمری تا کابل نیز براساس برنامه ریزی انجام شده تا شش ماه آینده تکمیل می‌شود.

او گفت با توجه به تکمیل نبودن شبکه سراسری، افغانستان برای اینکه بتواند از طریق این خط برق مورد نیاز خود را بگیرد، خط انتقال ۵۰۰کیلوولت را به خط ۲۰۰ کیلوولت که از شبرغان به شهر مزار، مرکز ولایت بلخ می‌آید، وصل کرده تا بتواند برای شهرهای مزار، شبرغان و سایر ولایت‌های شمالی برق توزیع کند.

آقای غالب گفت برق ۲۰۰ کیلوولت بزودی وصل و قرار است که تا مدت یک ماه این برق وارد شبکه شده و بعد از ختم دوره امتحانی تا دو ماه دیگر عملا افغانستان از طریق این شبکه برق مورد نیاز خود را وارد خواهد کرد.

او گفت که هزینه این پروژه بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار است که توسط بانک توسعه آسیایی پرداخت شده است.

در روزهای گذشته شرکت برشنا ابراز نگرانی کرده بود که اگر دولت افغانستان به آن وام ندهد، برق وارداتی به دلیل نپرداختن به موقع وجه مورد مطالبه کشورهای صادر کننده؛ قطع خواهد شد. آقای غالب در این باره گفت که در پردخت بهای برق وارداتی در ۱۲ سال گذشته تاخیری بوجود نیامده است.

او گفت که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم پرداخت به موقع هزینه برق توسط مشتریان، این شرکت با مشکل مالی مواجه شد. به گفته آقای غالب اکنون با کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تفاهم شده که بهای برق تا حل مشکل کرونا پیش پرداخت نشود و بعد از رفع این مشکل بهای برق مثل سابق پیش پرداخت شود.

افغانستان اعلام کرده که این کشور نیاز به دو هزار مگاوات برق دارد، آقای غالب گفت کابل اکنون حدود یک هزار و ۱۰۰ مگاوات برق از کشورهای همسایه وارد می‌کند.

ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران از صادر کنندگان برق به افغانستان هستند.

آقای غالب می‌گوید که با تکمیل خط انتقال ۵۰۰ کیلوولت مشکل بی‌برقی در افغانستان حل خواهد شد.

مشکل دوامدار برق افغانستان

یکی از دغدغه‌های عمده شهروندان کابل، در این روزها قطع برق است. چند روز قبل افراد ناشناس در ولسوالی میربچه کوت کابل با انفجار یک دکل انتقال برق، شهر کابل را در تاریکی فرو برد.

دولت افغانستان وعده داده بود که تا پایان سال ۲۰۱۸ مشکل برق کابل حل خواهد شد، این وعده‌ها تحقق نیافت و شهر کابل اکنون با مشکل جدی کمبود برق روبرو است.

دولت افغانستان قادر است که حدود ۲۰درصد برق مورد نیاز خود را تولید کند در ۱۹ سال گذشته برای انتقال برق از کشورهای آسیای میانه نزدیک به یک میلیادر دلار هزینه کرده ولی هنوز قادر نشده روشنایی را به خانه های مردم بیاورد و چرخ کارخانه ها را به حرکت درآورد.

این کشور در کنار واردات بیشتر از یک هزار مگاوات برق از خارج، قادر به تولید حدود ۲۸۰ الی ۳۲۰ مگاوات در داخل است.

افغانستان به شدت به برق وارداتی وابسته است و ۷۷ درصد برق افغانستان از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود. از حدود۲۰ درصد برقی که در داخل تولید می‌شود اندکی بیشتر از چهار درصد از طریق نیروگاه حرارتی و انرژی تجدید پذیر و بقیه نیز در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان