شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله می‌گوید با غنی روی اصول توافق‌های صورت گرفته است

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه پیشین افغانستان امروز اول می (۱۲ ثور) در صفحه‌ٔ فیسبوک اش نوشته است که در مذاکرات برای حل بحران سیاسی “به پیشرفت‌های دست یافته ایم و توافق‌های روی اصول صورت گرفته است.”

با آنهم، آقای عبدالله نوشته است که مذاکرات میان دو طرف هنوز هم جریان داشته و کار روی جزییات و نهایی سازی توافق میان دو طرف ادامه دارد.

او نگاشته است که امیدوار است این توافق هر چه زودتر نهایی شود.

این در حالی است که محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان دیروز گفت که تا چند روز آینده هر دو طرف به توافق نهایی دست‌یافته و آقای عبدالله رهبری شورای عالی مصالحه را به عهده خواهد گرفت.

اما شماری از رسانه‌های افغانستان گزارش داده اند که طرح حکومت مشارکتی آقای عبدالله نهایی شده است که تشکیل شورای عالی دولت با حضور رهبران سیاسی، صدارت اجرایی با صلاحیت‌های ویژه به شمول رهبری روند صلح به ریاست نمایندۀ ستاد ثبات و همگرایی، ایجاد شورای رهبری به ریاست عبدالله عبدالله، اعطای رتبۀ مارشالی به عبدالرشید دوستم و تعیین پنجاه درصد وزیران، معینان، سفیران و روسای عمومی توسط تیم ثبات و همگرایی بخش‌های مهم آن است.

پیش از این، آقای غنی گفته بود که امور کشور با حکومت “دو سره” پیش نمیرود و از همین رو به آقای عبدالله پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح را داده است.

او به تاریخ ۱۴ حمل در جریان ملاقات با اعضای ولسی جرگه گفته بود : “یک شورای عالی صلح ایجاد شود و جناب داکتر صاحب ریاست شورای عالی صلح را به عهده بگیرد. پرتوکول شان،‌ پروتوکول یک معاون رییس جمهور… امکانات امنیت شان، بودجه شان، شیوه تصمیم گیری شان… همه قابل بحث است… انعطاف کامل دارم”.

اما نوررحمان اخلاقی، یک عضو ارشد تیم عبدالله عبدالله در واکنش به این پیشنهاد به رادیو آزادی گفته بود که محمد اشرف غنی در موقفی نیست که چنین پیشنهادی را مطرح کند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان،‌ محمد اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله نتیجه انتخابات را نپذیرفت و همزمان با آقای غنی مراسم تحلیف ریاست جمهوری را انجام داد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان