شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شورای علمای شیعه افغانستان: تا تامین نشدن امنیت، برای انتخابات ثبت نام نکنید

شورای علمای شیعه افغانستان از مردم خواسته تا امنیت همه جانبه تامین نشده، در روند گرفتن شناسنامه و ثبت نام برای رای دادن در انتخابات شرکت نکنند.

شورای علمای شیعه، یکی از بزرگترین مراجع مذهبی شیعه‌ها در افغانستان است که چند مجتهد شناخته شده عضویت آن را دارند؛ آیت الله آصف محسنی، یکی از رهبران معروف شیعه‌های افغانستان رئیس این شورا است.

این شورا پس از حمله انتحاری به یکی از مراکز ثبت احوال نفوس در غرب کابل، نشستی را راه اندازی کرده و اعلامیه‌ای را صادر کرده است.

در حمله انتحاری روز دوم ثور/اردیبهشت در منطقه دشت برچی کابل، دست‌کم ۶۹ نفر کشته و ۱۲۰ نفر زخمی شدند. تمام قربانیان غیرنظامیان بودند و مسئولیت حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفت.

اهالی محل از گرفته نشدن تدابیر لازم امنیتی در مرکز شاکی بودند. همایون محتاط، رئیس اداره ثبت احوال نفوس نیز پس از حمله گفت بارها از نیروهای امنیتی خواهان اخذ تدابیر جدی در محل شده بودند اما توجهی صورت نگرفته بود.

در اعلامیه شورای علمای شیعه آمده که دولت وحدت ملی در تامین امنیت مردم به خصوص در رویداد اخیر ناکام بوده و به دلیل ناتوانی و یا سهل انگاری مسئولین امنیتی هر روز بسیاری از مردم قربانی می‌شوند.

این نهاد از تمام مردم افغانستان خواسته تا تامین امنیت کامل و اطمینان بخش، در روند گرفتن شناسنامه و ثبت نام رای دهندگان انتخابات اشتراک نکنند “زیرا حفظ جان مردم مهمتر از هر مساله دیگر است.”

در این اعلامیه همچنین از دولت افغانستان خواسته شده تا چون گذشته در حفظ جان و امنیت مردم کوتاهی نکند تا “بنیان‌های مردم سالاری آسیب نبیند.”

در دوره‌های قبلی انتخابات افغانستان اشتراک کنندگان با استفاده از کارت رای دهی، در انتخابات شرکت می‌کردند اما در انتخابات پیش‌رو برای جلوگیری از سوء استفاده از این کارت‌ها، تصمیم گرفته شد اشتراک کنندگان با استفاده از شناسنامه رای بدهند. تمام این شناسنامه‌ها باید ثبت شود.

روند ثبت نام رای دهندگان انتخابات به تاریخ ۲۵ حمل/فروردین آغاز شد. در کنار آن همزمان روند توزیع شناسنامه‌های ورقی نیز شروع گردید زیرا شماری از شهروندان افغانستان هنوز شناسنامه ندارند.

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی افغانستان قرار است به تاریخ ۲۸ میزان/مهر برگزار شود.

رهنمود امنیتی این انتخابات تقریبا یک سال پیش تکمیل شده بود و میان مسئولان امنیتی و مقام‌های کمیسیون انتخابات امضا شد. مقام‌های امنیتی وعده سپردند که امنیت انتخابات را تامین کنند اما با شروع روند ثبت نام رای دهندگان تاکنون چندین حمله به مراکز مرتبط با این پروسه صورت گرفته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان