شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شکایت فلم‌سازان ننگرهار از نبود سینماها

شماری از سینماگران و فلم‌سازان در ولایت ننگرهار می‌گوین که نبود سينماها در این ولایت باعث شده است که فلم‌ها در این ولایت در زير خيمه‌ها به نمايش گذاشته شوند.

آنان مى‌گويند که نبود سينمای معیاری مانع اصلی پيشرفت هنر سینما در این ولایت است و آنان ناگذیر اند فلم‌ها را برای دل بسته‌گان فلم در زیر خیمه‌ها به نمایش بگذارند.

آنان مى‌افزایند که ساخت يک فلم صدها هزار افغانى هزينه برميدارد؛ اما یکی از راه ها برای داشتن درامد  در روزهاى عيد، به نمايش گذاشتن این فلم ها در زيرخيمه ها است.

ننگرهار پس ازکابل یکی ازولایت هایست که بیشترین فلم های داخلی درآن تولید می شوند اما مکانی مناسب برای به نمایش گذاشتن این فلم ها نیست.

رحيم گل افغان که از سال‌ها به این سو در شهر جلال آباد فلم تولید مى‌کند مى‌گويد که طی این مدت به عوض فايده زیان دیده است.

رییس تلاش، فلم ساز و هنرپیشنه، گفت: «سينما نيست، فلم‌ها را در عيدين و يا مانند روز جشن و همچو مناسبت‌هاى ديگر در باغ سراج العمارت در زيرخيمه‌ها به نمايش مى‌گذاريم، که مشکلات امنيتى و پولى را که در توليد فلم به مصرف رسانيده براى آنها باعث دلهره شده  و آن مقدار پول را دوباره به دست آورده نمى‌تواند.»

ببرک اميرزاده، هنرپیشنه، می‌گوید: «تا زمانيکه سينما تاسيس نشود، مشکلات سينماگران و فلمسازان مرفوع نمى شود و ضعف اقتصادى براى آنان اجازه نمى دهم که بدون مفاد  درعرصه سينما کار کنیم.»

این فلم سازان باور دارند که اگر حکومت به هنر سينما توجه کند؛  جلو ورود فلم هاى خارجى گرفته خواهد شد.

اميرشاه تلاش، رييس اتحاديۀ فلم سازان ننگرهار، گفت: «امید است تا به سینمای افغانستان توجه کامل شود.با سینماگران افغانستان کمک شود. دراین فلم ها عنعنات، فرهنگ وزبان افغانستان دراین فلم ها بازتاب می یابد.»

درهمین حال شماری ازباشنده گان ننگرهار مى گويند گرچه اوضاع  امنيتى این ولایت ناگوار است؛ اما تشنگى به فلم هاى افغانى، آنان را براى تماشاى فلم ها تشويق مى کند.

صفی‌الله، باشنده ننگرهار، گفت: «امید است تا دولت یک سینما درجلال آباد جور کند. اما مشکل در فلم هاى توليدى درننگرهار اين است که دختران پاکستانى در آن نقش بازى مى‌کنند، لهجۀ پشتوى آنان درست نيست و هم در فلم ها رقص‌هاى بى مورد مى‌کنند.»

سحر گل، باشندۀ ننگرهار، گفت: «جامعۀ ما بيشتر به فلم نياز دارد؛ اما فلم هاى توليدى دراين جا تا حدى زياد پيام فرهنگ سلاح به دست گرفتن را مى رساند.»

شهرجلال آباد به سبب توليد فلم‌هاى زياد، میان مردم به ممبيى کوچک مشهور است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان