شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » صالح: شرکت طالبان در نشست مسکو، آغاز غیر رسمی تجزیه افغانستان است

آقای صالح در متنی که در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده نوشته است: کنفرانس مسکو و مراوده رسمی و علنی روسیه با طالبان نشان می‌دهد که دیپلماسی افغانستان در دفاع از مشروعیت دولت در منطقه و نهادینه ساختن روایت مبارزه ضد تروریزم و دفاع از حاکمیت قانون اساسی در کشور دچار درز و فروپاشی شده است.

 

روسیه حدود یکماه دیگر میزبان نشستی در زمینه صلح افغانستان خواهد بود که در آن، از طالبان نیز دعوت شده است.

 

افغانستان ابتدا حضور در این نشست را رد کرده بود؛ اما بعدا وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کابل به شرط دیدار مستقیم با نمایندگان طالبان در حاشیه این نشست، در آن شرکت خواهد کرد؛ شرطی که به نظر نمی رسد تحقق پیدا کند.

 

امریکا هم با شرکت در این نشست، مخالفت نشان داده است.

 

به نوشته رییس پیشین امنیت ملی، این اولین بار است که یکی از پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد، یک قدرت اتمی و یکی از بزرگترین همسایه های دور افغانستان با ایجاد مراوده رسمی با گروهی شورشگر و ضد دولتی، عملا معیار روابط تعریف شده دوجانبه بین دو دولت را زیر سؤال می برد.

 

آقای صالح تأکید کرده است که روسیه کشوری عمیق و پرقدرت است و این حرکت مسکو را نمی‌توان سرسری و سطحی نگریست. اگر قرار باشد که این نوع مراودات را مشوق صلح و حل منازعه عنوان کنند بهتر بود در خفا صورت می‌گرفت.

 

به باور او، ایجاد ساحه دیپلماتیک و بین المللی برای شورشیان تروریست و خشن با هیچ معیاری تعریف شده مطابقت ندارد و به یقین عواقب آن برای افغانستان و در درازمدت برای کشورهای دیگر، منفی و خطرناک خواهد بود. هیچیک از کشورهای دور و نزدیک ما عاری از تنش های درونی و گسست های اجتماعی نیستند. تا امروز حد اقل توافق بر آن بود که به‌خاطر حفظ سلامت جغرافیایی دولت ها و حراست از حاکمیت های دولتی نباید با تروریستان و شورشیان روابط رسمی برقرار گردد. معلوم می‌شود که این اجماع از هم پاشیده است.

 

این موضع گیری رییس پیشین امنیت ملی در شرایطی صورت می گیرد که هیأت های دیپلماتیک طالبان پیش از این، بارها از سایر کشورهای منطقه، بازدید کرده و افزون بر این، گفتگوهای مستقل و مستقیم میان آن گروه و نمایندگان دولت امریکا در قطر نیز استارت خورده است.

 

يکشنبه ۴ سنبله ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان