شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » “صلح به قیمت ایجاد حکومت موقت فروپاشی نظام کنونی خواهد بود”

یک پژوهشگر انستیتوت مطالعات راهبردی افغانستان به این باور است که صلح با ایجاد حکومت موقت به معنای فروپاشی نظام کنونی خواهد بود.

عمر صدر، نویسنده و پژوهشگر در زمینه صلح افغانستان امروز در نشستی در مرکز افغانستان شناسی در دانشگاه کابل گفت که روند گفت‌وگوهای صلح فراگیر نیست و تنها گروه‌های سیاسی در این روند دخیل استند.

پژوهش‌های این پژوهشگر نشان می‌دهند که هشتاد درصد تهدیدهای امنیتی از سوی طالبان و بیست درصد آن از سوی بیست و دو گروه هراس‌افگن دیگر انجام شده‌اند؛ ادعایی که مخالفان مسلح دولت آن را نمی‌پذیرند.

آقای صدر نظام پس از طالبان و ارزش‌های به دست آمده امروز را با دیدگاه‌های طالبان در تقابل می‌داند و می‌گوید که توافق برای ایجاد حکومت موقت به معنای فروپاشی نظام خواهد بود.

عمر صدر، نویسنده و پژوهشگر در زمینه صلح افغانستان، گفت: «طالبان اگر قرار است هر نوع روایت، قرائت و خواست داشته باشند، بعضی از اصول را نمی‌شود با آن‌ها مذاکره کرد. به این معنا که مذاکره کرد  و آن‌ها را کوتاه آمد. این اصول مانند برابر جنسیتی مرد و زن، حقوق اساسی افراد و آزادی‌های مدنی استند. حتا اگر طالبان به نظام بپیوندند، این اصول در صلاحیت گروه مذاکره کننده حکومت و گروه مذاکرده کننده امریکا نیست که در این اصول تعدیل بیاورند.»

در این نشست که شماری از دانشجویان دانشگاه کابل نیز دیدگاه‌های شان را در رابطه با صلح ابراز نمودند و همچنان پرسش‌های را درباره گفت‌وگوهای صلح مطرح کردند.

مقدس هاشمی، شرکت کننده در گفتمان تساهل و مدارا، گفت: «اگر قرار باشد که گروه طالبان با ما صلح بکنند، بیست و دو گروه دیگری که در افغانستان فعالیت دارند، سرنوشت آنها چی می‌شوند.»

سید طاها فضل، شرکت کننده در گفتمان تساهل و مدارا، گفت: «ما همیشه همان تواضعی را که به صلح بوده پیشنهاد کردیم و جواب به صلح منفی بوده، آیا فکر می‌کنید یک بار جهان به دیگر روی شود و طالبان جواب مثبت بدهند؟»

جعفر راستین، برگزار کننده گفتمان تساهل و مدارا، گفت: «جعفر راستین، برگزار کننده گفتمان تساهل و مدارا، گفت: «اهمیت این گفتمان در این است که ضرورت اجتماعی افغانستان ایجاب می‌کند که این گفتمان در مصاف گفتمان مسلط جامعه افغانستان که گفتمان جنگ و حشت است، قدعلم بکند.»

این پژوهشگر می‌گوید توافقی که برای صلح انجام خواهد شد یک توافق سیاسی خواهد بود و در ترکیب هیئت گفت‌وگو کننده نیز از بیرون از گروه‌های سیاسی، نماینده‌گانی از لایه‌های دیگر جامعه دیده نمی‌شوند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان