شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان: در نشست ‘بین‌الافغانی’ قطر، هیچ کسی از حکومت نمایندگی نمی‌کند

گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته هدف نشست بین‌الافغانی که قرار است در نیمه ماه اپریل (آوریل) در قطر برگزار شود، در چارچوب تلاش‌ها برای صلح در افغانستان است اما این گروه تاکید کرده که در این نشست شرکت‌کنندگان تنها “نظریات و پالیسی‌های (سیاسست‌های)” خود را بیان می‌کنند.

در خبرنامه این گروه که شام روز گذشته (یکشنبه ۷ آوریل/۱۸حمل) منتشر شده، تاکید شده است که در نشست پیش‌رو هیچ کسی به نمایندگی از حکومت افغانستان اشتراک ندارد و اگر مانند نشست قبلی افرادی وابسته به حکومت در آن اشتراک داشته باشند، به گونه شخصی شرکت می‌کنند و نظریات شخصی‌شان را ابراز می‌کنند.

طالبان بارها تاکید کرده که آنها حاضر نیستند با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح شوند.

نشست قبلی گفت‌وگوهای “بین‌الافغانی” حدود دو ماه قبل در مسکو برگزار شده بود. در آن نشست اگرچه شماری از افراد حکومتی و نمایندگان پارلمان اشتراک داشتند اما حضور همه آنها “شخصی” خوانده شده بود و دولت به طور رسمی در آن غایب بود.

در آن نشست نمایندگان طالبان و احزاب و چهره‌های سیاسی افغانستان با هم گفت‌وگو کردند و حکومت اعلام کرد که اشتراک کنندگان این نشست “صلاحیت اجرایی” ندارند.

اما در نشست پیش‌رو (اواسط آوریل) ظاهرا وضعیت تغییر کرده است؛ در چند روز گذشته رایزنی‌هایی برای اشتراک شماری از نمایندگان حکومت در آن صورت گرفت.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان شب گذشته در توییتی اعلامیه‌ای از سفارت آمریکا را منتشر کرد. در این اعلامیه آمده که قرار است در نشست دوحه قطر نمایندگانی از حکومت افغانستان اشتراک می‌کنند.

حکومت افغانستان نیز روز گذشته نخستین نشست “شورای عالیرهبری مصالحه” را برگزار کرد. این شورا قرار است اعضای گروه مذاکره‌کننده با طالبان را تعیین و انتخاب کند. گفته شد که تصمیم‌گیری در مورد اجندا (برنامه) و شرکت‌کنندگان نشست “بین‌الافغانی” با طالبان در قطر موضوع دیگر این نشست بوده است.

سفر خلیلزاد به کابل

زلمی خلیلزاد روز گذشته پس از سفر یک هفته‌ای کابل را ترک کرد.

او در صفحه توییترش نوشته که کابل را پس از دیداری مفید با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ترک کرده است.

او گفته که اکنون افغان‌ها همه یک جای با هم کار می‌کنند و قرار است مرد و زن و جوان و غیرجوان همه در یک مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه اشتراک کنند.

در اعلامیه سفارت آمریکا که با این توییت یکجا منتشر شده، آمده که آقای خلیلزاد با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و رهبران شورای عالی صلح و افراد برجسته دیگر در مورد تسریع یافتن یک راه حل برای افغانستان، کاهش خشونت و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اگر خشونت ادامه یافت، گفت‌وگو کرده است.

آقای خلیلزاد همچنین در این دور از سفرش به قندهار ولایت جنوبی افغانستان سفری داشت و چندین نشست با افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی خارج از حکومت نیز برگزار کرد.

در اعلامیه سفارت آمده که نشست بین الافغانی دوحه یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگوی آقای خلیلزاد با مقام‌های افغان بوده است.

این سفر آقای خلیلزاد به کابل حدود بیست روز پس از پنجمین نشست نمایندگان آمریکا و طالبان صورت گرفت. نشستی که آقای خلیلزاد در پایان آن گفت دو طرف روی “پیش‌نویس” خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین‌‌هایی برای مبارزه علیه تروریسم “توافق” کرده‌‍اند.

اما مقام‌های افغان که بارها تاکید کرده‌اند که باید رهبری گفت‌وگوهای صلح این کشور در دست حکومت باشد از این گفت‌وگوها و دستاوردهای آن راضی به نظر نمی‌رسیدند.

پس از سفر خلیلزاد به کابل و دیدار با سران دولت افغانستان گفته شد که بر موضع متحد در مذاکرات صلح تاکید شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان