شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان نظارت بین‌المللی بر تولید مواد مخدر را دور می‌زند!

🔺اندیشکده بین‌المللی حقوق و امنیت «آی‌اف‌اف‌ای‌اس» (IFFRAS) مستقر در کانادا، روز پنجشنبه، ۲۶ می در گزارش جدید خود، اعلام کرد که طالبان برای تجارت غیرقانونی مواد مخدر یک سیستم مالیاتی ایجاد کرده تا پول موردنیاز برای فعالیت‌های «شورشی» خود را تامین کند. به گزارش این اندیشکده، اعلامیه‌های طالبان مبنی بر توقف کشت مواد مخدر تاکتیک این گروه برای جلوگیری از نظارت بین‌المللی جدی بر کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان است.

🔺اقتصاد طالبان از دیرباز به تجارت غیرقانونی مواد مخدر متکی بوده است. بر اساس پژوهش‌هایی که این اندیشکده در سال ۲۰۱۸ انجام داد، تجارت مواد مخدر سالانه ۴۲۰ میلیون دالر از مجموع ۱.۵ میلیارد دالری درآمد طالبان را تامین می‌کند.

🔺افغانستان در سال‌های اخیر، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تریاک در جهان بود. این ماده مخدر بعد از تصفیه، به شکل گرد هرویین در می‌آید و ارزش صادرات سالانه آن بین ۱.۵ تا سه میلیارد دالری تخمین زده می‌شود. با توجه به این میزان بالای صادرات، پیش‌بینی می‌شود که افغانستان به‌زودی به تامین‌کننده اصلی هرویین جهان تبدیل شود.

🔺بر اساس گزارش اندیشکده بین‌المللی حقوق و امنیت، روند برداشت محصول تریاک از مزارع تنها در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۲۰ هزار شغل در افغانستان ایجاد کرد. علاوه بر این، بر اساس گزارش مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد «ئی‌ام‌سی‌دی‌دی‌ای» (EMCDDA)، تولید مواد مخدر صنعتی سالانه بیش از ۴۶.۸ میلیون یورو به مشاغل محلی کمک می‌کند.

🔺تولید هرویین در افغانستان با استفاده از تریاک خشک‌شده در فر حدود شش هزار تن تخمین زده می‌شود. بر اساس گزارش اندیشکده بین‌المللی حقوق و امنیت، پس از آنکه این محصول تولید می‌شود، برای حمل‌ آن از محل تولید به واحدهای مصرف‌کننده مالیات وضع می‌شود. فقط درآمد حاصل از مالیات انتقال مواد مخدر از افغانستان حدود ۷۵۰ هزار دالر در سال براورد می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان