شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ️تنها در یک ساختار سیاسی «فراگیر» امنیت تامین می‌شود

💢افغانستان کشوری ساخته و پرداخته قدرت‌های استعماری است که به عنوان یک منطقه حایل میان امپراتوری های قرن نزدهمی روسیه تزاری و بریتانیان شکل گرفت.

♦️جبر استعماری این کشور را به وجود آورد و در یک توافق اجنبی تکه‌های نا متجانس از نظر اتنیکی در کنار هم قرار داده شد و نامش را گذاشتند افغانستان.

♦️کشوری که محاط به خشکه است، دعوای قدامت تاریخی دارد ولی همواره از سوی قدرت‌های امپرالیستی مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد. این کشور هیچگاه متحد و یک پارچه نبوده و فقط در مقاطعی از زمان که قدرت‌های جهان خوار اراده کرده‌اند مدتی در آرامش نسبی به سر برده است.

♦️اما همین که منطق حایل بودن آن زایل شده، دوباره در هرج و مرج و کشمکش میان امیران و امیر زادگان فرو رفته است.

♦️این کشور از نظر قومی و نژادی و مذهبی چنان نا متجانس و متنوع است که جمع کردن تمام اقوام در زیر چتر حاکمیت یک قوم هرگز ممکن نشده است. هر ازگاهی یک قوم خواسته که حکومت کند ولی شکست خورده و سرانجام دوباره هرج و مرج حاکم شده است.

♦️هنوز یک سال از ختم اشغال این سرزمین از سوی امریکا سپری نشده است.

♦️ در این مدت کمتر از یک سال گروه طالبان که نماینده قومیت پشتون نیز است، بر کشور مسلط شده و تلاش می‌کند که پشتونیزم را تسری بخشد و به عنوان هویت این سرزمین حاکم بسازد، ولی همه می‌دانند که چنین سیاستی پاسخگوی وضعیت بحرانی افغانستان نیست و نیاز است که تغییری به وجود آید.

♦️طالبان به خوبی خود می‌دانند که نمی‌توانند با زور و جبر و اکراه و میله تفنگ اقوام مختلف را منقاد خویش کنند، اما باز هم از سر لج بازی و کینه توزی قومی تلاش دارند که به انحصارگری ادامه داده و حکومت یک دست قومی و مذهبی ایجاد نمایند که در این صورت از دایره قدرت تاجیک‌ها، هزاره‌ها، ازبیک‌ها، ترکمن ها، بلوچ‌ها و ایماق‌ها از نقطه نظر قومی خارج می‌مانند و همچنان کتله‌هایی از این اقوام که مذهب شیعه دارند،

نیز خارج از تصمیم گیری بوده و به عنوان تافته جدا بافته از محراق قدرت و ثروت مطرح می‌شوند.

♦️بر این اساس، پشتون‌ها و طالبان می‌مانند و مبارزه با تمام اقوام غیر پشتون به علاوه زنان به عنوان نیم پیکر جامعه.
از این نظر، تنها ساختاری سیاسی که می‌تواند تمام اقوام و اقشار جمعیت افغانستان را گرد هم آورد و هیچ طرف ناراض نباشد، یک ساختار سیاسی فراگیر است.

♦️در سایه چنین ساختاری است که قدرت از مرکز به سوی اطراف به صورت عادلانه توزیع شده و ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی شکل می‌گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان