شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طرح «توسعه تجارت افغانستان» در ازبکستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، اتحادیه اروپا و ازبکستان برنامه ریزی کردند طرح «توسعه تجارت افغانستان» را اجرا و در قلمرو ازبکستان مراکز درجه بندی و بسته بندی کالاهای افغان را ایجاد کنند.

«جمشید خواجه اف» وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان در شهر ترمذ با «ادوارد استپرایس» سفیر اتحادیه اروپا در تاشکند در این مورد گفت‌وگو کرد.

مقامات وزارت بازرگانی خارجی ازبکستان اظهار داشتند: طرف اتحادیه اروپا برای ارائه کمک همه جانبه برای توسعه روابط بازرگانی بین «تاشکند» و :کابل» اعلام آمادگی کردند. در این میان طرفین بر اجرایی طرح اتحادیه اروپا «توسعه تجارت افغانستان» با حضور فعال ازبکستان تاکید کردند.

از جمله طرفین در زمینه خریداری تجهیزات اسکن، آزمایشگاه های بهداشتی و همچنین ایجاد مراکز درجه بندی و بسته بندی کالاهای افغانی در قلمرو ازبکستان از نزدیک همکاری می‌کنند.

هم‌اکنون افغانستان همکار کلیدی ازبکستان در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی می باشد. مبادلات بازرگانی ازبکستان و افغانستان طی پنج ماه گذشته سال ۲۰۱۸ میلادی با ۱۴٫۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی در سطح ۲۸۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار قرار گرفته است.

هم‌اکنون در ازبکستان ۷۰ واحد شرکت با مشارکت سرمایه سرمایه‌گذاران کشور همسایه از جمله ۲۰ شرکت با صددرصد سرمایه افغان در زمینه‌های خدمات و عملیات تجارتی و همچنین تولید مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند.

ازبکستان به افغانستان برق، میوه و سبزیجات، فرآورده‌های نفت و کود صادر می‌کند. 

افغانستان استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۲ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی بین این ۲ کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان