شما اینجا هستید
آرشیو مطالب »  عبدالله: موجودیت بازارهای جهانی باعث افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان شده است

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان می‌گوید که موجودیت بازارهای جهانی مواد مخدر باعث شده تا کشت و تولید این پدیده در سراسر کشورش، افزایش یابد.

آقای عبدالله این سخن را در همایش روز هم‌بستگی جهانی و هفتۀ بسیج ملی علیه مواد مخدر که در کابل برگزار گردیده بود، بیان کرد و افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان قابل نگرانی می‌باشد.

رییس اجراییه کشور می‌گوید که آمار شهروندان افغان معتاد به مواد مخدر تکان دهنده و بر مبارزه جدی علیه مواد مخدر تاکید کرده و خاطر نشان می‌سازد که ناکامی در مبارزه علیه این پدیده، ناکامی عمومی در این بخش می‌باشد.

آقای عبدالله گفت که توقع ما از کشورهای منطقه‌ همین است تا سطح هم‌کاری‌های شان را در بخش مبارزه با مواد مخدر بالا بروده و از کشور جامعه بین‌المللی خواست تا در نابودی بازارهای جهانی این پدیده، به طور جدی اقدام نماید.

در عین زمان، ، وزیر مبارزه با مواد مخدر کشور می‌‌گوید که مواد مخدر امنیت منطقه و جهان را مانند تروریزم به خطر انداخته که در بخش کشت، تولید و قاچاق آن شبکه‌های جهانی سهم فعال دارند.

خانم می‌گوید که افغانستان در حاضر حاضر بیش از ۸۰ درصد مواد مخدر جهان را تولید می‌کند و علاوه کرد که به همین دلیل، کشورش یکی از قربانیان اصلی این پدیده می‌باشد.

وزیر مبارزه با مواد مخدر کشور گفت که نابودی این پدیده در کشورش، ایجاد هم‌کاری‌های منطقه‌یی و جهانی را ایجاب می‌کند، قسمی که افغانستان در برخی از موارد درمبارزه آن کوتاهیی را به دلایل گوناگون انجام داده‌است.

در عین زمان او به کشورهای جهان خاطر نشان می‌سازد که باید آنان خطر گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر را درک نموده، در غیر آن، زمانی دامن‌گیر شان خواهد شد.

از سوی دیگر، ویس احمد برمک، وزیر امور داخله کشور در آن نشست گفت که نیروهای امنیتی تا به حال، ۱۶۸۸ عملیات در مکان‌های در برابر قاچاق‌بران مواد مخدر انجام داد که از آن طریق، آنان این پدیده را قاچاق می‌کردند.

آقای برمک می‌گوید که در عملیات‌های راه‌اندازی شده، بیش از ۱۹ صد تن از قاچاق‌بران و افرادی که نحوی دخیل بوده، بازداشت گردیده که در بین شان زمان و شهروندان خارجی نیز شامل‌اند.

وی گفت که نیروهای امنیتی ۵ قاجاق‌بر شهروندان خارجی را نیز بازداشت کرده که تحت تعقیب قرار داشته و افزود که درحال حاضر، ۳۰ از تمام زندانیان کشور را افرادی تشکیل می‌دهد که در بخش مواد مخدر دست داشته و زندانی شده‌اند.

گفتنی‌ست که از روز هم‌بستگی جهانی و هفتۀ بسیح ملی علیه مواد در افغانستان در حال تجلیل می‌شود که این کشور به یکی از بزرگ‌ترین منبع تولید مواد مخدر تبدیل شده و بیش‌ترین سود را از این رهگذر، گروه‌های هراس‎‌افگن تا هنوز برده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان