شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: با اطمینان نسبی مذاکرات صلح هفتۀ آینده آغاز خواهند شد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که با اطمینان نسبی گفت‌و‌گوهای میان افغانان هفتۀ آینده آغاز خواهند شد.

آقای عبدالله این سخنانش را امروز در رونمایی یک نظرسنجی انستیتوت مطالعات جنگ و صلح در کابل بیان کرد: «با اطمینان نسبی گفته می‌توانم که هفته آینده انشاالله مذاکرات بین‌الافغانی شروع خواهد شد. لیست شخصیت‌های کمیتۀ سیاسی شورای عالی مصالحه ملی نهایی شده‌است و اعلان می‌شود.»

قرار است نخستین نشست این گفت‌وگوها در دوحه، پایتخت قطر، انجام شود و در آن هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و گروۀ طالبان به گفت‌وگو بنشینند.

حکومت افغانستان، پیشتر گفته بود که برقراری آتش‌بس یکی از آجنداهای هئیت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست خواهد بود. 

قرار بود این گفت‌وگوها در حدود یک ماه پیش آغاز شوند؛ اما بدلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان طالبان و نیروهای دولتی به تأخیر افتاده‌است. 

حکومت افغانستان می‌گوید که گروۀ طالبان باید کماندوهایی را که در بند دارند پیش از آغاز گفت‌وگوها رها کنند و طالبان نیز پافشاری دارند که تمامی ۳۲۰زندانی باقی ماندۀ طالبان آزاد شوند. 

رییس‌جمهور غنی بنابر تصمیم لویه‌جرگۀ مشورتی صلح فرمان رهایی ۴۰۰زندانی جنجالی طالبان را صادر کرد؛ اما از این میان تنها هشتاد تن آنان آزاد شده‌اند. 

منابع می‌گویند که در میان این هشتاد تن، شماری از زندانیانی هستند که به جرم قتل شهروندان خارجی از جمله استرالیا و فرانسه به زندان رفته‌اند و اکنون این کشورها روی رهایی این زندانیان ملاحظاتی دارند.

عبدالله عبدالله اما نگفت که آیا این موارد میان طرف‌ها حل شده‌اند یا خیر.

انستیتیوت مطالعات جنگ و صلح که در نظرسنجی‌اش با بیش از هشت‌هزار تن در تمامی ولایت‌های کشور دربارۀ صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌است، می‌گوید که بیش از هشتاد و شش در صد شهروندان کشور، از روند کنونی صلح راضی استند و نزدیک به هفتاد درصد این گفت‌وگوشونده‌گان خواهان حفظ نظام جمهوری اند.

تمیم عاصی، رییس انستتیوت مطالعات جنگ و صلح دراین باره گفت:«ما می‌خواهیم یک گفتمانی را به راه بیاندازیم که صلح و صلح سازی را از شهرهای افغانستان و از نخبه‌گان بیرون بسازیم و به دهات ببریم.»

پیرمایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان نیز این نظرسنجی را در کار بسیج دیدگاه‌های مردم دربارۀ روند صلح مهم می‌داند و از ادامه پشتیبانی این اتحادیه از روند صلح افغانستان اطمینان می‌دهد: «ما از این روند پشتیبانی می‌کنیم و در انتظار آغاز گفت‌وگوهای صلح هستیم. نیاز است که خشونت‌ها کاهش یابند و راهی برای تأمین آتش‌بس باز شود و این خواست مردم افغانستان نیز است.»

با این همه، اعضای هیئت گفت‌وگوکنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان از آماده‌گی‌ها برای گفت‌وگو با طالبان اطمینان می‌دهند.

نادر نادری، یک عضو این هیئت بیان داشت: «آنچه که ما با اعتماد خواهد رفتیم آن است که یک افغانستان مشترک برای همه به ارمغان بیایید و جمهوریت ما با تمام کمبودی‌ها و زیبایی‌هایش نه تنها که حفظ شود، بل دوام پیدا کند.»

اما، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی از چگونگی رهبری صلح از سوی امریکا انتقاد می‌کند: «این صلح را نیابتی می‌خوانیم و صلح نیابتی یک صلح معلول است که صلح نیابتی می‌تواند که شیوه‌های جنگ‌های نیابتی را تغییر بدهد، اما جنگ را ختم نکند.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان