شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: طالبان اراده‌یی برای صلح ندارند

عبدالله عبدالله تأکید کرد که برای رسیدن به یک صلح عادلانه باید همگان بسیج شوند.

عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه می‌گوید که در گفت وگوهای صلح، هر معامله‌یی که در غیاب مردم افغانستان انجام شود، پذیرفتنی نخواهد بود.

او که روز پنج‌شنبه (۲۳ حوت) در مراسم یادبود از هشتمین سالروز جان باختن عبدالرحمان سیدخیلی، در مرکز ولایت پروان سخن می‌زد، بیان داشت که طالبان هنوز اراده‌یی برای صلح ندارند.

رییس‌اجراییه افزود: «فضا این‌گونه یک فضایی نیست که یک معامله‌یی در غیاب مردم افغانستان صورت بگیرد و آن قابل تطبیق در افغانستان باشد.»

عبدالله عبدالله تأکید کرد که برای رسیدن به یک صلح عادلانه باید همگان بسیج شوند: «اگر صدای واحد مردم افغانستان را و صدای بر حق مردم افغانستان را ما بتوانیم تمثیل کنیم، در دولت و بیرون از دولت در آن وقت معلوم می‌شود که خواستار جنگ و عامل ادامۀ آن کیست و صلح کی می‌خواهد.»

همزمان با این، محمد یونس قانونی، معاون تیم انتخاباتی صلح و اعتدال نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت که در بسیاری موارد در مذاکرات صلح، بی اطلاع مردم افغانستان تصمیم گرفته می‌شود.

او افزود: «در گفت‌وگوهای صلح، سرنوشت زن افغان چه خواهد شد، سرنوشت جوان افغان چه خواهد شد، سرنوشت هژده ساله دست آورد این ملت و خون بهایی شهدای عزیزما چه خواهد شد.»

آقای قانونی، تأکید کرد که در گفت وگوهای صلح باید سرنوشت آیندۀ جنگجویان طالب روشن شود: «مردم حق دارند از این بپرسند که به کجا کشانیده می‌شویم، قطعات مسلح طالبان در فردای مصالحه چگونه خواهد شد.»

این گفته‌ها در حالی بیان می‌شوند که ایالات متحده و گروه طالبان روی خروج نیروهای امریکا از افغانستان و مبارزه با هراس‌افگنی روی یک پیش‌نویس به توافق رسیده‌اند. این توافقات در پنجمین دور نشست طالبان و امریکا در دوحه بدست آمده‌اند – نشستی که شانزده روز در غیبت حکومت افغانستان ادامه داشت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان