شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: قیام تاریخی ۲۴ حوت ارمغان‌آور پیام آزادی و عدالت در افغانستان شد

«عبدالله عبدالله» رییس اجراییه دولت وحدت ملی افغانستان در اطلاعیه‌ای به مناسبت ۲۴ حوت، گفت: تاریخ خونین و اما ماندگار حماسۀ ۲۴ حوت هرات، یادواره جانبازی مجاهدانی است که در دشوارترین لحظات سر از سپهر آزادگی بلند کردند و در برابر ظلم و استبداد رژیم وقت شجاعانه ایستادند.

وی افزود: چهل سال پیش (۱۳۵۷هـ.خ) در همین روز، مردم مجاهد و سربلند هرات با دستان خالی در برابر نیروهای مجهز با جنگ‌افزارهای پیشرفته نظامی رژیم استبدادی کمونیستی وقت ایستادند و دست به قیام جمعی و تاریخی زدند؛ قیامی که صفحه تازه‌ای را در تاریخ پر فراز و فرود کشور رقم زد.

عبدالله خاطرنشان کرد: هرچند دلیر مردان آزادی‌خواه و مردم عدالت‌طلب هرات در آن زمان تلفات سنگین و خسارات فراوان را متحمل شدند؛ اما این حرکت سرآغاز جریان‌های آزادی‌خواهی و الگویی برای جنبش‌های خودجوش مردمی تا رسیدن به عدالت و حقوق انسانی شان گردید.

رییس اجراییه افغانستان ادامه داد: تاریخ بشریت در پی‌حرکت‌های آزادی‌خواهانه جنبش‌ها و ایستادگی‌های عدالت‌طلبانه گروه‌های استبداد شکن متحول شده‌است. زیرا نظام‌های استبدادی و گروه‌های ستم‌پیشه سراسر تاریخ بشریت را گرفته بودند و مجالی برای پرواز آزادی و نفس گرفتن عدالت نمی‌دادند. آزادی‌خواهان نترس و استبداد شکن بخشی از این صف مستحکم استبداد را در هرات شکستند و شیرازه زندگی را با رنگ خونشان نقش آزادی و تپش عدالت بخشیدند.

وی تاکید کرد: ایستادگی تاریخی مردم هرات در ۲۴ حوت نیز ارمغان‌آور پیام آزادی و عدالت در کشور ما شد. رژیم کمونیستی وقت، بی‌باکانه در پی‌کوبیدن باورهای انسانی و ارزش‌های پسندیده اجتماعی مردم ما بود. مهم‌تر از همه آزادی مردم ما را گرفته بودند و با دین و ارزش‌های دینی مردم ما سرستیز داشتند که برای هیچ‌کسی قابل قبول نبود و منجر به قیام سراسری و تاریخی شد.

عبدالله اظهار داشت: رژیم کمونیستی و ارتش سرخ، هزاران انسان بی‌گناه این سرزمین را شهید ساختند، هزاران تن دیگر را معلول نموده و با تمام توانشان مردم را قلع‌ و قمع ‌‌کردند تا مانع پیروزی حرکت‌های آزادی‌خواهانه ملت ما شوند؛ اما در نهایت با سرافگندی شکست خوردند و درفش پیروزی با دستان آزادی‌خواهان به اهتزاز در‌آمد.

وی تصریح کرد: حکومت و مردم افغانستان این ایستادگی خون در برابر شمشیر را فراموش نکرده‌اند و نخواهند کرد. زیرا هنوز مردم ما قربانی جنگ‌های نیابتی و تحمیلی هستند.

ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان یاد و خاطره قیام ۲۴ حوت مردم سربلند هرات را گرامی می‌دارد و متعهد به حفظ دست‌آوردهای مردم سربلند کشور است. نظام کنونی نتیجه جان‌فشانی‌های بی‌دریغ ملت ما به ویژه شهدا است و مسؤولیت حکومت و شهروندان رسالتمند کشور است که پاس قربانی‌دادن‌های گذشته‌گان مان را داشته باشند و برای تحقق آرمان‌هایشان که جامعه آزاد و عدالت‌محور است گام بردارند.

در پایان به روان مبارزان و شهدای ۲۴ حوت هرات درود فرستاده، بار دیگر تعهد می‌نماییم که تا رسیدن به یک جامعه آزاد، مرفه، عدالت‌محور و نظام مردم‌سالار نخواهیم ایستاد.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان