شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عملیات مخفیانه سربازان آمریکایی برای کشتار شهروندان افغانستانی

روزنامه گاردین در تازه‌ترین شماره خود نوشت که ۱۲ سرباز آمریکایی به ایجاد یک تیم «مرگ مخفی» برای کشتن غیرنظامیان افغانستان برای سرگرمی متهم هستند.

در این گزارش آمده است که این نظامیان آمریکایی شهروندان افغانستان را بطور تصادفی انتخاب و آنها را با نارنجک منفجر می کردند و یا با گلوله می‌کشتند و انگشتان آنها را به عنوان نشان پیروزی یا غنائم جنگی جمع می‌کرده‌اند.

تشکیل تیم مخفی برای کشتار شهروندان افغانستان

۵ تن از این سربازان به قتل ۳  مرد افغانستانی متهم هستند که ظاهرا در حملات جداگانه‌ای که امسال صورت گرفته است، کشته شدند. ۷ تن دیگر به مخفی کردن این کشتارها و حمله به سربازی که تخلفات دیگر این گروه نظیر سرقت حشیش از غیرنظامیان و استعمال آن را گزارش کرده، متهم هستند.

این یکی از جدی‌ترین اتهامات جنایت جنگی است که در افغانستان صورت گرفته است و در آن اعضای تیپ پیاده نظام مستقر در ولایت قندهار در جنوب افغانستان به ارتکاب این کشتارها متهم شده‌اند.

بر اساس آنچه بازرسان و مدارک حقوقی نشان می‌دهد، بحث بر سر کشتن غیرنظامیان افغانستانی از نوامبر گذشته و زمانی آغاز شد که سرگروهبان «کلوین گیبس» وارد این پایگاه شد، شماری دیگری از سربازان به بازرسان جنایی ارتش گفته‌اند که گیبس با افتخار درباره آنچه در عراق مشاهده کرده بود، سخن می‌گفت و اینکه چقدر آسان می شود با پرتاب کردن نارنجک به سمت افراد آنها را کشت.

گاردین نوشت: یکی از این سربازان گفته که گیبس این احساس را به دیگران می‌داد که چگونه باید این افراد را کشت.

به گفته بازرسان، گیبس ۲۵ ساله برنامه ایجاد این تیم مرگ مخفی را با یک سرباز دیگر به نام جرمی مورلاک ۲۲ ساله طرح ریزی کرده و بعدا این تیم را تشکیل داده‌اند.

براساس این گزارش در آن ماه این تیم در جریان گشت‌زنی‌شان ۳ غیرنظامی افغانستان را عمداً کشته‌اند، اولین هدف آنها گل مودین بوده، زمانیکه این تیم وارد قلعه لا محمد کالی در یکی ازمناطق ولایت قندهار می‌شوند اول به سوی گل مودین نارنجک پرتاب می‌کند و بعدا وی را با اسلحه هدف قرار می‌دهند.

قتل‌های عمدی شهروندان افغانستان برای سرگرمی سربازان آمریکایی

در این گزارش اشاره شده که «مورلاک ویک» سرباز دیگری به اسم «اندرو هولمز» در حاشیه یک مزرعه خشخاش در این منطقه نگهبانی می‌کردند و مودین از سوی دیگر سربازان در انطرف دیوار متوقف می‌گردد.

این گزارش می‌افزاید: گیبس متهم است که نارنجک را به دست مورلاک می‌دهد که در آن سوی دیوار به طرف این شهروند افغانستان پرتاب کند و هولمز هم به طرف این دیوار آتش می‌گشاید.

طبق این گزارش، مورلاک متهم است که در انتهای روز به هولمز می‌گوید که این کشتن یک سرگرمی بوده و وی را تهدید می‌کند که نباید به کسی چیزی در این باره بگوید.

قربانی دوم «ماریچ آغا» بوده که در همین ماه توسط این گروه کشته می‌شود، گیبس متهم است که ماریچ آغا را با شلیک گلوله هدف قرار می‌دهد و بعدا یک کلاشینکوف را برای موجه جلوه دادن کشتن وی در کنار جسد قرار می‌دهد.

هم چنین درماه مه «ملا ادهداد» یکی دیگر از کسانی است که توسط این گروه مخفی توسط نارنجک کشته می‌شود.

ارمی تایمز گزارش داده که یکی از این سربازان انگشتان این قربانیان را به عنوان سوغاتی جمع‌آوری کرده و شماری دیگر با قربانیان و جسدها عکس‌های یادگاری گرفته‌اند.

۵ سرباز به شمول گیبس، مورلاک، هولمز، مایکل واگنن و ادم وینفیلد در کنار دیگر اتهامات به قتل و انجام حملات به غیرنظامیان متهم هستند اما همه این سربازان این اتهامات را رد می کنند.

اگر این اتهامات ثابت شود آنها به مجازات مرگ و یا حبس ابد محکوم می‌شوند.

اعترافات یک سرباز سرآغاز افشای جنایت تیم کشتار مخوف

گاردین نوشت: این کشتار در ماه مه پس از آن آشکار شد که ارتش آمریکا تحقیقات درباره یک حمله وحشیانه به یک سرباز امریکایی را شروع کرد که به مقامات ارشدش گفته بود که اعضای تیم وی از حشیش به جای سیگار استفاده می‌کرده‌اند.

براساس گزارش ارمی تایمز اعضای این تیم به طور منظم در جریان وظیفه مواد مخدر دود می‌کرده و گاهی اوقات آن را از غیر نظامیان سرقت می‌کرده‌اند.

این سرباز اعلام می‌کند که بارها شاهد دود کردن حشیش و خوردن شراب که قاچاقی به پایگاه آورده می‌شد، بوده است.

اما در ابتدا به خاطر وفاداری‌اش آنرا به فرمانده‌اش گزارش نداده است. اما زمانیکه او از یک ماموریت، دوباره به مرکز ستاد ارتش برمی‌گردد، متوجه می‌شود که سربازان با استفاده از حمل و نقل کانتینر در یک مکانی مشخصی حشیش می کشند، بعدا به فرمانده‌اش گزارش می‌دهد.

۲ روز بعد اعضای این تیم «مرگ مخفی»،‌گیبس و مورلاک،‌ این سرباز را متهم به دزدی می‌کنند و وی را  کتک زده و تهدیدش می‌کنند، که دهانش را ببندد.

در این گزارش آمده است که این سرباز چگونکی کتک خوردن و تهدیدشدنش را به فرمانده گزارش می‌دهد و به بازرسان تمام آنچیزی را که درباره تیم مخفی می‌داند،‌ گزارش می‌دهد.

دستگیری همه عاملان قتل شهروندان افغانستانی

در ادامه این گزارش آمده است: پس از بازداشت ۵ متهم اصلی در ماه ژوئن،۷ سرباز دیگر در ماه گذشته با تلاش برای سرپوش گذاشتن بر قتل و تجاوز خشونت‌آمیز علیه یک سرباز که کشیدن حشیش را به فرمانده‌اش گزارش داده، متهم شدند .

این اتهامات توسط یک هیئت منصفه نظامی در نظر بررسی خواهد شد و بعد از یک ماه این هیئت تصمیم خواهد گرفت که شواهد کافی برای برگزاری یک دادگاه نظامی وجود دارد یا خیر؟

بازرسان ارتش اعلام کردند که که مورلاک مشارکت خود در قتل غیرنظامیان را اعتراف کرده و جزئیات بیشتری در مورد نقش دیگران از جمله گیبس ارائه کرده است. اما وکیل وی «مایکل وادینگتون» به دنبال جبری جلوه دادن این اعتراف است ومی‌گوید زمانی از موکلش مصاحبه شده وی تحت تاثیر داروهای تجویزی صدمات میدان جنگ قرار گرفته بود و موکلش از آسیب های مغزی رنج می برد.

وادینگتون به سیتل تایمز گفته که نظر ما این است که این اظهارات او نامنسجم بوده و در حالی گرفته شده که او تحت یک ترکیب از مواد مخدر بوده و نباید این مواد با هم ترکیب شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان