شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: افغانستان به یک سیستم جمع‌آوری و تحلیل آمار دقیق نیاز دارد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، جلسۀ شورای عالی اقتصاد به ریاست اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در ارگ برگزار شد.

در این جلسه در مورد مناقصه معدن طلای بدخشان و مس بلخاب، گزارش مذاکرات با شرکت داوطلب برندۀ معدن مس شیدا(هرات) و نتایج تولیدات ناخالص داخلی(GDP) سال ۱۳۹۶، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس مرکزی آمار در مورد نتایج تولیدات ناخالص داخلی(GDP) سال ۱۳۹۶ گفت: بررسی تولید ناخالص داخلی با استفاده از روش تولید ناخالص داخلی کشور و توزیع ارزش افزوده بر اساس سهم ولایات با استفاده از شاخص‌های کلیدی ولایت مربوطه، صورت گرفته است.

وی ضمن اینکه مشکلات این اداره را در جمع‌آوری ارقام بازگو کرد، افزود: تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۹۶ به ۲۰.۲ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم،اندکی بالاتر از ۱۹.۶ میلیارد دلار تولید ناخالص در سال ۱۳۹۵ بوده که بخش خدمات، بزرگترین سهم را در تولید ناخالص کشور داشته است.

همچنین در این نشست رئیس‌جمهور افغانستان ضمن تشکر از افزایش تولید ناخالص ملی گفت: صادرات ما به مراتب بیشتر از آن است که آمار و ارقام نشان می‌دهد.

 غنی افزود: بخش خصوصی روی یک سیستم واحد ارقام واردات و صادرات با  اداره آمار مرکزی به توافق برسد.

رئیس‌جمهور کشور به ارگان‌های ذیربط دستور داد تا برای ادارۀ مرکزی آمار تمام امکانات را فراهم نمایند تا یک سیستم جمع‌آوری و تحلیل آمار و ارقام ایجاد گردد، چون این موضوع  در سیاستگذاری حائز اهمیت است.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان