شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: کشورهای خارجی حق انتخاب رئیس جمهور افغانستان را ندارند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در یک نشست با شماری از جوانان قندهاری گفت: کسانی که فرزندان خود را در قندهار بی‌سواد نگهداشته‌اند، به وطن جفا کرده‌اند، ما می‌خواهیم به‌زودی این ظلم جبران شود.

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: این وطن را کسی به ما هدیه نداده است، آن را با شمشیر و خون نیاکانمان پاسبانی کرده‌ایم  و تعهد ما این است که هم از آن حفاظت می‌کنیم و هم به هرقیمت که باشد، آن را به صلح و ثبات می‌رسانیم، زیرا کلید آبادی وطن در وحدت و تعهد ما است.

غنی خاطرنشان کرد: در زمینه مهارکردن آب‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و هر قطره آب افغانستان نسبت به نفت همسایه‌ها با ارزش‌تر خواهد بود، کار بر روی سد کجکی از سوی ترک‌ها سرمایه‌گذاری شده است، به‌زودی آغاز می‌شود و یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره می‌گردد و صد مگاوات برق تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: امکانات برای سد دهله آماده شده است، مطالعات ادامه دارد و در آینده ۶۰۰ هکتار زمین آبیاری می‌گردد که با این کار خودکفایی ما از نگاه گندم، حتمی خواهد شد.

اشرف غنی گفت: باید میوه تازه قندهار و جلغوزۀ پکتیا به بازارهای جهان برسد و تاکید کرد که به ایجاد انجمن‌های مولدین و فراورده‌کنندگان توجه صورت گیرد و در سال جاری صادرات افغانستان به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس‌جمهور افغانستان ادامه داد: در مردم تحرک به‌وجود آورید که به‌خاطر تامین امنیت مناطق خود، در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی بیاستند چراکه مردم ما بسیار باغیرت هستند و هرکس که به آنان به چشم کم ببیند، او دشمن من است.

غنی گفت: ما با ترکمنستان به توافق رسیده‌ایم، به ازای هر واگنی که  اجناس را به افغانستان وارد می‌کند، از سنگ‌های‌ قیمتی افغانستان و دیگر موارد صادراتی به آنها می‌دهیم، از این بعد به‌جای پول نقد، در برابر جنس، ما هم جنس می‌دهیم و باید تا دوسال دیگر افغانستان بودجه خود را از راه درآمد خود تکمیل کند.

رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد: اقتصاد ما به‌کمک‌های اقتصادی و پروژه‌های خارجی نه، بلکه توسط پروژه‌های بزرگ ملی رشد خواهد کرد. سرمایه‌های خود را باید به‌کار بیاندازیم و روی پای خود بایستیم.

وی افزود: ما جهان را به صلح قانع ساخته‌ایم، مگر آیا طالبان می‌توانند قاچاقچیان و تروریست‌ها را قانع کند که پیشرفت و ثبات افغانستان را بپذیرند؟

رئیس‌جمهور افغانستان ادامه داد: صلح آمدنی است و  مردم نمی‌خواهند که در گذشته زندگی کنند، بلکه آنان به آینده باورمند هستند.

وی افزود: صلح تنها بر روی کاغذ نمی‌آید، باید یکدیگر را بپذیریم و برای آینده افغانستان طرح و برنامه داشته باشیم.

رئیس‌جمهور افغانستان خاطرنشان‌کرد: کاروان صلح هلمند آمد و بر اساس خواست‌ خودشان، من با آنان در روی جاده دیدم، خواسته‌های‌شان را شنیدم، اکنون به کویته بروید و به طالبان این را بگویید که ما با رئیس‌جمهور دیدار کردیم و هر وقت می‌توان رئیس‌جمهور را ببینیم، شما چرا با ما نمی‌بینید و خواست‌های ما را نمی‌شنوید.

غنی تاکید کرد: رئیس‌جمهور افغانستان را افغان‌ها انتخاب می‌کنند و اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب وی را ندارند.

آنانی که از مردم هراس دارند، صحبت از حکومت موقت می‌کنند، طرح بیرونی و ساخته‌شده در بیرون از افغانستان، در این وطن ناکام است.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان