شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فرودگاه بامیان برای هواپیماهای ۳۰ نفره ساخته شده

امنیت مهم‌ترین چالشی که افغانستانی‌ها طی ۳۰ سال گذشته از آن محروم بوده و در آتش جنگ سوخته‌اند.

پس از روی کار آمدن دولت «حامد کرزی» و برقراری صلح نسبی در این کشور، ناامنی بزرگترین مشکل افغانستانی‌ها شد که همه روزه با انتحار و انفجار شاهد قربانی شدن فرزندان، همسران و یا اقوام خود بودند.

اکنون که حدود ۱۵ سال از سقوط دولت طالبان می‌گذرد، این گروه در اکثر ولایت‌های کشور حضور داشته و سبب ناامنی و نابسامانی‌ها می‌شوند.

در این میان بامیان در طول ۱۵ سال گذشته یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان بوده که شاهد کوچکترین حادثه‌ای نبوده و مردم آن با امنیت کامل زندگی کرده‌اند.

برای بررسی وضعیت امنیتی بامیان و دلائل تأمین امنیت، با «سیدجمال فکوری بهشتی» نماینده مردم بامیان در پارلمان افغانستان به بحث و گفت‌وگو نشسته است.

فکوری بهشتی بامیان را امن‌ترین ولایت کشور خواند و گفت: عامل امنیت بامیان، همکاری بامیانی‌ها با دولت مرکزی بوده است.

وی با اشاره به تشنج چند ماه پیش مبنی بر ظهور مسئول گروه طالبان در این ولایت افزود: حدود چند ماه پیش ۳۰ نفر که از دولت راضی نبودند، خارج از بامیان فریاد خود مبنی بر اینکه با دولت می‌جنگیم ، بلند کردند.

نماینده مردم بامیان در پارلمان تصریح کرد: در بین ۶۰۰ هزار جمعیت بامیان ۳۰ نفر ناراضی یک امر طبیعی بوده که شاید به دلائل فقر و رکود اقتصادی دست به چنین اقدامی زده باشند.

سیدجمال فکوری بهشتی با انتقاد از عملکرد دولت برای توسعه بامیان اظهار داشت: در طول ۱۵ سال با توجه به کمک‌های که از سوی جامعه جهانی تحت نام بازسازی افغانستان به این کشور سرازیر شد، دولت مرکزی برای بازسازی ولایت‌ها به طور متوازن عمل نکرد و هزینه‌های ولایت‌ها غیر متوازن است.

فکوری بهشتی گفت: بامیان یکی از ولایت‌های امن کشور بوده و زمینه تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای در این ولایت فراهم بوده اما این موارد را دولت هیچگاه مورد توجه قرار نداده است.

فکوری با اشاره به محصولات اقتصادی ساکنان این ولایت، اظهار داشت: بامیان فاقد برق و فرودگاه بین‌المللی است، در حالیکه این ولایت محل توریستی خوبی برای خارجی‌ها و جهانیان بوده و می‌تواند پول زیادی را نصیب دولت کند.

وی تأکید کرد: ساخت فرودگاه می‌تواند توریست‌های جهانی را به بامیان کشانده و پول زیادی را به صندوق دولت واریز کند، اما دولت نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و فقط به فرودگاه کوچکی که هواپیما‌های ۳۰ نفره می‌تواند در آن پرواز کند، قناعت کرده است.

عضو پارلمان افغانستان با بیان اینکه بامیان در محاصره طبیعت قرار دارد، افزود: رهبران دولت وحدت ملی با وعده‌های که داده بودند، به این مورد توجهی نکرده‌اند.

سید جمال فکوری بهشتی اظهار داشت: جاده «گردن دیوال» که از ولایت‌های مرکزی عبور می‌کند، در صورتیکه این جاده آسفالت شود، وضعیت ولایت‌های مرکزی تغییر کرده و در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی مردم رشد کرده و به بازارهای داخلی و خارجی دسترسی می‌یابند.

بهشتی با بیان اینکه جاده گردن‌دیوال ۷۰۰ کیلومتر طول دارد، تصریح کرد: دولت در طول ۶ سال فقط ۴۰ کیلومتر آن را زیر کار قرار داده که تاکنون تکمیل نشده است.

نماینده مردم بامیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مردم بامیان قربانی عملکرد‌های گروهی شده‌اند، گفت: مردم بامیان به صفوف مخالفان نمی‌پیوندند، زیرا طالبان در زمان تسلط در «بلخ» تمام مردم «هزاره» و «شیعه» را قتل عام کرد و همین طور تسلط آنها در بامیان سبب شد تا حدود ۲۰۰ بامیانی که پیرمرد ۸۰ ساله و کودک ۱۰ ساله نیز شامل آنها بودند، قتل عام شوند.

فکوری به دولت هشدار داد: اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد، مردم بامیان و ولایت‌های مرکزی به صورت دسته‌جمعی به نافرمانی‌های مدنی که همانا امتناع از پرداخت مالیات، اجرای دستورات دولتی است، اقدام خواهند کرد.

سید جمال فکوری بهشتی با تأکید بر اینکه افزایش سربازان در فرماندهی پلیس برای بامیان یک نیاز است، افزود: دولت باید زمان تطبیق پروژه «گردن دیوال» را مشخص کند.

فکوری بهشتی خطاب به دولت تصریح کرد: رهبران دولت وحدت ملی در مورد مردم افغانستان عملکردی داشته باشند که از تفرقه و تعصبات قومی خارج شده و به سوی ملت شدن به پیش برود.

بهشتی با انتقاد از عملکرد‌های قومی در کشور گفت: اکنون بازی‌های سیاسی در چوکات قومی انجام می‌شود که خطر جدی پنداشته می‌شود، در حالیکه غربی‌ها برای ما فایده‌ای نرسانده، اما ما باید همانند آنها بازی‌های سیاسی را در چوکات احزاب سیاسی شکل دهیم و آن را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه سالانه بامیان اندک است، افزود: مردم باید شعار افغانستانی سر داده و به سوی توسعه، رشد و شگوفایی به پیش روند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان