شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مذاکرات صلح افغانستان؛ نخستین نشست ‘شورای عالی مصالحه’ در ارگ برگزار شد

نخستین جلسه رهبری “شورای عالی مصالحه” به هدف دنبال‌کردن روند صلح افغانستان در ارگ ریاست جمهوری این کشور در کابل برگزار گردید.

در این نشست که امروز یک‌شنبه (۱۸ حمل/فروردین) برگزار شد، چهره‌هایی از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق و اسماعیل خان از رهبران جهادی و شمار دیگر از سیاسیون، مقام‌های ارشد دولتی و نمایندگان جامعه مدنی، روحانیان و زنان حضور داشتند. فهرست اعضای این شورا هنوز نهایی نشده است.

“شورای عالی مصالحه” قرار است اعضای گروه مذاکره‌کننده با طالبان را تعیین و انتخاب کند.

تصمیم‌گیری در مورد اجندا و شرکت‌کنندگان نشست “بین‌الافغانی” با طالبان در قطر، دومین موضوع جلسه امروز شورای عالی مصالحه بوده است. این نشست قرار است به زودی در دوحه قطر برگزار شود.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در نشست امروز در ارگ گفت که این شورا بعد از مشورت‌ زیادی تشکیل شده و این جلسه “نتیجه حدود دوماه گفت‌وگو و مفاهمه” ‌است.

آقای غنی در این جلسه افزود که “در مورد اهداف پروسه صلح و ترکیب تیم مذاکره‌کننده ]با طالبان [ فیصله‌های مهمی را انجام خواهیم داد”.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت برای گزینش افراد در تیم مذاکره‌کننده با طالبان دو معیار را در نظر خواهند گرفت.

اول، اجتناب از انتخاب افرادی که”به گونه واضح علیه نظام و دست‌آوردهای هجده سال گذشته” حرف می‌زنند. دوم، افرادی که از واقعیت‌های کنونی افغانستان و اقشار مختلف از جمله زنان، جوانان و جامعه مدنی نمایندگی کنند.

“شورای عالی مصالحه” در حالی تشکیل شده که نهاد “شورای عالی صلح” افغانستان هم در چارچوب دولت فعالیت می‌کند. درباره رابطه این دو نهاد جزئیات مشخصی ارایه نشده است.

هفته گذشته رئیس جمهوری غنی دیدار مشترکی با رهبران جهادی و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، جان بس سفیر آمریکا در کابل و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در این کشور، نیز داشت تا در مورد مذاکره با طالبان رایزنی کند.

ارگ ریاست جمهوری گفت که در این دیدار بر موضع متحد در مذاکرات صلح تاکید کرده است.

زلمی خلیل‌زاد، هم هدف از این نشست را “ضرورت تشکیل یک تیم همه‌شمول” برای نشست بین‌الافغانی دوحه خواند. آقای خلیلزاد در سه روز گذشته در دیدارهای متعدد با سیاستمداران، فعالان مدنی و زنان و مقام‌های حکومت افغانستان درباره آمادگی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به مشورت پرداخته است.

شکل‌گیری یک هیأت مشترک افغان از کابل در گفت‌وگو با طالبان موضوع محوری دیدارهای اخیر آقای خلیلزاد بوده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان