شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مشاور امنیت ملی افغانستان به پاکستان رفت

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، برای دیدار با مقام‌های ارشد پاکستانی به اسلام آباد سفر کرد. آقای اتمر را در این سفر ویس احمد برمک، وزیر داخله و معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان همراهی می‌کنند.

قادرشاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، به بی‌بی‌سی گفت که در این سفر آقای اتمر با مقام‌های ارشد پاکستان درباره سند “برنامه عمل برای صلح و همبستگی” مذاکره خواهد کرد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید این “برنامه عمل”، چهارچوبی برای تقویت اعتماد دو جانبه و “تعمیق تعامل در همه جنبه‌های روابط دوجانبه را فراهم می‌کند”. این برنامه همچنین شیوه‌ای برای بررسی راه حل‌ها درخصوص نگرانی‌‎های دوجانبه خوانده شده است.

اواسط حمل/فروردین سال جاری شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان، از افغانستان دیدار کرد که براساس اعلام ارگ ریاست جمهوری افغانستان، بخش مهمی از گفت‌وگوهای دو طرف “برنامه عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی” بود.

در این دیدار تصمیم گرفته شد که وزرای خارجه و مشاوران شواری امنیت ملی دو کشور این سند را نهایی کنند.

تلاش برای اعتمادسازی

در سال‌های اخیر دیوار بی‌اعتمادی میان کابل و اسلام آباد بلندتر شده ‌است. هر دو طرف همدیگر را متهم به حمایت از گروه‌های افراطی نظامی در کشورهای یکدیگر می‌کنند.

برای افزایش اعتماد میان دو کشور از ماه‌ها قبل وزارت خانه‌های امور خارجه افغانستان و پاکستان بر سر این پلان عمل کار کرده‌اند.

قادرشاه امروز تاکید کرد که هدف از این سفر صحبت بر سر چگونگی عملی شدن “برنامه عمل” میان پاکستان و افغانستان است.

به گفته او، در ساختار این برنامه عمل، صلح و مبارزه با تروریسم نیز از بخش‌های است که درباره آن گفتگو خواهد شد.

او گفت که بخش دیگر اقدام‌های عملی در راستای اجرای این “برنامه عمل” است. در کنار آن درباره چالش‌های امنیتی در افغانستان، پاکستان و منطقه نیز گفتگو خواهد شد.

در روزهای گذشته پارلمان پاکستان تصمیم گرفت که مناطق قبیله‌ای این کشور با ایالت خیبر پختونخواه ادغام شود و افغانستان با انتقاد از این تصمیم گفته بود که باید درباره این طرح با افغانستان نیز “مشورت” می‌شد.

آقای قادرشاه گفت که این موضوع در نشست مقام‌های ارشد افغانستان و پاکستان بحث نخواهد شد.

قبل از این ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود، از تمام گزینه‌ها که به اعتماد سازی میان افغانستان و پاکستان منجر شود، استقبال خواهد کرد.

سند کامل از این “برنامه عمل” تاکنون منتشر نشده ولی مهمترین بخش‌های آن چنین شمرده شده است:

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان