شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » منار جام غور در معرض نابودی

مقام‌های محلی ولایت غور می‌گویند در حال حاضر بیش از ۲۰۰ آبده‌ی تاریخی در این ولایت وجود دارد که ۸۰ درصد آن در معرض نابودی قرار دارند.
عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به اطلاعات روز می‌گوید کم‌توجهی مسئولان مرکزی و عدم تخصیص بودجه‌‌ی کافی برای بازسازی این آبده‌های تاریخی، از عمده‌ترین چالش‌های‌اند که منجر به نابودی این آبده‌ها است.
سخن‌گوی والی غور از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهد که بودجه‌ی کافی، برای بازسازی این آبده‌های تاریخی مد نظر بگیرد تا از خطر نابودی کامل این آبده‌ها جلوگیری شود.
درهمین حال مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ غور نیز وضعیت آبده‌های تاریخی این ولایت را نگران‌کننده خوانده‌اند و از بی‌توجهی مقام‌های وزارت در این باره شکایت دارند.
به قول مسئولان، منار جام این ولایت در آستانه‌ی نابودی است. اگر مسئولان توجه اساسی در این زمینه نکنند این منار نابود خواهد شد.
گفتنی‌ست منار جام غور، يكی از تماشایی‌ترين آبده‌های تاريخی افغانستان است که در ولایت غور موقعیت دارد و گفته می‌شود كه پس از قطب منار در دهلی بلندترين منار آجری جهان است .
باستان‎شناسان معتقد‌اند كه «قطب‌منار» كه بلندی آن ۷۳ متر است نیز با الهام از منار جام غور در اوايل سده‌ی سيزدهم ساخته شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان