شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » منتقدان: جرگه مشورتی صلح صلاحیت ندارد و هدف آن تمدید قدرت است

همزمان با آماده‌گی‌های حکومت برای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، دیدگاه‌ها در باره این جرگه همسان نیستند، و برخی از سیاست‌گران  به این جرگه با دیده شک می‌نگرند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که تضمینی برای از پیش تعیین نشدن آجندای این جرگه و نیز انتصاب نشدن اعضای آن وجود ندارد.

آقای حکمتیار می‌گوید جرگه مشورتی نه تنها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، بل بر مشکلات کنونی خواهد افزود.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، گفت: «این جرگه باید صلاحیت تصمیم را داشته باشد، یک لویه جرگه مشورتی نباشد، جرگه مشورتی هیچ مشکل کشور مان را حل نخواهد کرد بل بر مشکلات کشور خواهد افزود.»

در همین حال عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید که آجندا و هدف‌های این جرگه از پیش تعیین شده‌اند و این جرگه را رد می‌کند.

آقای نور می‌گوید که هدف جرگه مشورتی تداوم قدرت است و وی در آن شرکت نخواهد کرد.

عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی، گفت: «جرگه‌یی که سناریوی آن از قبل مهندسی شده باشد و ساخته‌گی باشد و برای تمدید قدرت باشد، نه تنها که شرکت نمی‌کنیم بل آن را رد خواهیم کرد.»

اما حکومت اطمینان می‌دهد که از جرگه مشورتی صلح، بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی  نخواهد شد.

محمد عمر داوود زی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح هدف جرگه مشورتی صلح را تنها صلح می‌داند و همه‌گان را برای شرکت در این جرگه فراخواند.

داوود زی گفت: «همه‌گی باشد، شامل باشند. اگر اختلافات سیاسی دارند و اگر رقابت‌های سیاسی دارند آن در جایش، ولی شمولیت در این جرگه ضروری است.»

با این همه، ریاست جرگه مشورتی صلح را چی کسی خواهد داشت؟

کمتر یا بیش‌تر از دو هزار تن از سراسر کشور برای شرکت در جرگه مشورتی صلح فرا خوانده خواهند شد، شورای عالی صلح می‌گوید که روند گزینش اعضای لویه جرگه نیمه انتخابی خواهد بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان